Det går som på räls

Utbildningen där du får jobb innan du pluggat färdigt.

Foto: Privat
Nicoleta Palerson har valt en utbildning som få känner till, men branschen skriker efter folk.
NYHETER

Vill du få jobb redan under utbildningen? Då ska du satsa på att bli järnvägsingenjör. Branschen skriker efter folk, det har Nicoleta Palerson märkt. Hon trivs kanonbra med sin utbildning och har redan blivit rekryterad.

– Man kan bli allt inom järnväg, förutom lokförare, säger Nicoleta Palerson och skrattar.

Hon läser på en utbildning som är unik i Sverige, faktiskt den enda i hela norra Europa. För att gå järnvägsingenjörsutbildningen behöver man absolut inte vara tågnörd, men det är en fördel om man gillar järnväg.

Lätt att få jobb

Som järnvägsingenjör kan man specialisera sig på någon av fyra inriktningar: bana, signal, tele och el. Under den treåriga utbildningen läser studenterna alla grenarna och får en bred grund, men man får ofta jobb inom en gren, som till exempel signalprojektledare eller banprojektledare.

Nicolet Palerson går andra året och är ensam tjej i sin klass på tio personer, men i årskurs ett går det två tjejer till. Hon hoppas att de blir ännu fler i framtiden. Själv gick hon ett industritekniskt gymnasium med inriktning på tåg och efter en praktik fick hon jobb som signalmontör.

– Efter några år kände jag att jag ville utvecklas lite mer och då sökte jag hit. Det är en otroligt bra utbildning och lätt att få jobb. När vi var på järnvägsmässan blev vi uppraggade av företag på en gång trots att vi är studenter, berättar Nicoleta.

Spännande med stora maskiner

Som alla ingenjörsutbildningar handlar det en del om matematik, men långt ifrån bara. Studenterna behöver både vara duktiga tekniker och kunna förstå samspelet mellan olika trafikslag. Det gäller även att förstå vad kunden vill ha och titta till passagerarnas behov.

– Det är spännande med alla stora maskiner tycker jag, jag gillar själva byggandet. Sen har jag klasskompisar som är väldigt intresserade av trafikflödet, hur man gör tågtrafiken så effektiv som möjligt.

Nicoleta Palerson har redan fått jobb och kommer att räknas som tjänstledig under resten av utbildningen. I sommar ska hon prova på lite olika saker på företaget och arbeta i Malmö och Köpenhamn.

– Det roligaste vore att få bli byggledare och ansvara för hela bygget, men det tar några år. Man börjar som projektledare, säger hon.

FAKTA

Nicoleta Palerson

Namn: Nicoleta Palerson

Ålder: 25 år

Hemort: Stockholm

Studieort: Helsingborg/Ängelholm

Pluggar: Järnvägsingenjör

Järnvägsingenjör

Högskoleingenjörsutbildning i byggteknik - järnvägsteknik, 180 hp

Utbildningen tillhör Lunds Tekniska Högskola, men är mestadels förlagd till Helsingborg och Ängelholm, där man samarbetar med Banskolan.

Några exempel på framtida karriärer:

*Baningenjörer (Drift, underhåll, projektering.), *Projektledare (Projektledning av nybyggnation, samordning av entreprenader.) *Järnvägsingenjör (Inriktning banteknik, t ex ta fram järnvägslinjers plan och profilritningar, teknikstöd, utredningar.)

ARTIKELN HANDLAR OM