Nu får männen vara fjolliga

NÖJE

Göm sminket, tjejer!

Och sätt lås på badrumsskåpet.

Nu har männen börjat intressera sig för skönhetsprodukter och på spaavdelningarna är nästan hälften av gästerna män.

Foto: Getty Images
Inte bara för kvinnor. Behandlingar och produkter som tidigare bara användes av kvinnor, har i dag blivit vardagsmat för männen. Genomsnittsmannen lägger 25 minuter varje dag på sitt utseende.

Att vara man och bry sig om sitt utseende anses inte längre vara "fjolligt" eller omanligt.

Tv-program som Fab 5 har gjort att intresset bland männen har ökat och gjort det mer accepterat.

I dag lägger genomsnittsmannen cirka 25 minuter per dag på sitt utseende och varje år köper han produkter för cirka 3 000 kronor, enligt en undersökning av Grooming.se, en stil- och skönhetssajt för män.

- Hudvårdsprodukter är mest populärt men även dagen-efterkrämer och kylmasker. Det senaste nu är hårborttagningsprodukter, säger Karin Fahlström, grundare av Grooming.se.

Mask och kräm populärast

De flesta av hennes kunder är mellan 17 och 35 år, men en del är även äldre. De yngre männen är modigare och köper allt från ansiktsmasker till hudkräm. De äldre köper rakprodukter och hårfärger.

- Smink är än så länge inte så vanligt bland män, men jag har fått lite förfrågningar så jag planerar att ta in en serie, säger Karin.

Förpackningarna för män skiljer sig markant från förpackningarna för kvinnor - de är ofta enklare och renare, mer kantigt maskulina och ofta i svart, grått eller vitt.

70 procent av kunderna på Grooming.se är bosatta utanför Stockholmsområdet.

Även spabesök ökar bland män.

- I dag har vissa spa, särskilt resortspa, hälften män bland gästerna. Utbudet är mer unisex och det börjar bli mer accepterat, säger Carina Billetun, vd för Spaus AB.

10 produkter endast för män

Shine Reduction powder.

Vilken produkt kan du inte vara utan?

Andreas Lundstedt.

Petra Weiss