”Operera dig och bli lycklig”

Så lockar plastkliniken till sig kunderna

NÖJE

Plastikklinikernas marknadsföring går ut på att man blir en bättre människa om man opererar sig.

Det menar Anita Andersson som nyligen skrivit doktorsavhandlingen ”Estetik på klinik”.

Anita Andersson har undersökt hur de plastikkirurgiska klinikerna lockar till sig kunder.

–?Den estetiska kirurgin framställs som ett instrument för självförverkligande och ökat självförtroende, säger hon.

Plastikklinikerna annonserar och marknadsför sig både i tidningar och på egna hemsidor.

–?Gränserna för vad som är marknadsföring och information är flytande.

I sin avhandling har Anita Andersson granskat 32 svenska klinikers hemsidor.

– Den här kopplingen mellan utseendet, det yttre, och hur man känner sig, det inre, är väldigt stark i marknadsföringen. Man lyfter också fram utseendets betydelse för hur vi bemöts och lyckas i samhälle. Så här står det i en annons i Damernas Värld för estetisk kirurgi som citeras i avhandlingen:

”En plastikoperation handlar inte bara om ytlig fåfänga. Det är mer en fråga om rätten att trivas med sig själv och sitt liv”.

Richard Aschberg, Leif Kasvi

ARTIKELN HANDLAR OM