H&Miljonkupp

Butikerna stormades i jakten på designerkläder

NÖJE

Här stormar tusentals kunder H&M-butiker världen över.

Reklamkuppen med Stella McCartneys designerkläder skapade fullständigt kaos - och miljoner åt H&M.

- Exakt hur mycket de tjänar på det här är omöjligt att säga, säger Carl Eric Linn, varumärkesexpert.

Foto: PER GROTH
KLÄDKAOS I går var designern Stella McCartneys kläder till salu i över 400 butiker i 22 länder. Det orsakade hysteri. Kunderna slet kläderna av skyltdockorna. Varumärkesstrategen Benoit Fallenius: - Det är bara att hålla ögonen på aktiekursen.

Till över 400 H&M-butiker - i 22 länder världen över - köade i går tusentals kunder.

När affärerna öppnade startade en hysterisk jakt på det fåtal plagg som fanns till salu.

Kunder slet kläder av skyltdockor och sprang nästan ner varandra i tumultet.

- Mycket har gått åt, men det finns fortfarande varor kvar, säger Liv Asarnoj, presskontakt på H&M.

"Plöjer ny mark"

Kollektionen "Stella McCartney for H&M" är en smart reklamkupp. Enligt flera experter kan företaget tjäna miljonbelopp.

- Inte på att sälja hennes plagg, med tanke på vad de kostar att tillverka.

- Men i relationen med kunderna tjänar de nog strålande på detta, och säkert i pengar också, i det långa loppet, säger Rolf Skjöldebrand, varumärkesexpert.

- Det är bara att hålla ögonen på aktiekursen. Det här är otroligt effektiv marknadsföring, H&M plöjer ny mark, säger Benoit Fallenius, varumärkesstrateg.

-De tjänar nog mycket på att erbjuda något som är mer exklusivt, som bara kommer i en begränsad upplaga. Det här är inte vilken billig skit som helst. Samarbetet med McCartney stärker varumärket så att alla vet vilka H&M är, säger Carl Eric Linn, varumärkesexpert.

9,2 miljarder i vinst

På H&M var man i går nöjd med intresset.

- Att det skulle vara så här stort hade vi inte trott. Vi hade laddat upp med både extra personal och vakter men kunderna har än en gång överraskat oss, säger Liv Asarnoj.

Hur mycket tjänar ni på det här?

- Vi kan inte gå in på den finansiella delen men det är klart att intresset som detta genererar är positivt, säger Liv Asarnoj.

Är det en reklamkupp?

- Huvudsyftet är att visa att design inte är en fråga om pris. Och att anlita Stella var ett önskemål från våra kunder.

Under de tre första kvartalen i år gick H&M med 9,2 miljarder kronor i vinst.

Läs mer:

Linda Hjertén