Gudrun störst på svenskt mode

NÖJE

Svenska designers och klädskapare exporterar som aldrig förr.

Men det är inte de unga och trendiga märkena som säljer bäst, skriver Svenska Dagbladet.

Gudrun, 64, är störst.

Foto: STEFAN MATTSSON
Gudrun Sjödén Omsättning i utlandet: 198 miljoner kronor. Tillväxt i utlandet: + 47 procent.

Det svenska klädexportundrets mest framgångsrika designer är 64-åriga Gudrun Sjödén, känd för sina färgglada kreationer älskade av medelålders kvinnor världen över.

Hennes modemärke sålde förra året kläder utomlands för närmare 200 miljoner kronor. Tillväxten låg på hisnande 47 procent.

-Vi kan bli mycket större. Begränsningen finns hos oss och hur snabbt man orkar öka i säker takt, säger hon till SvD.

Men även andra märken går snabbt framåt på exportmarknaden. Enligt experterna handlar det om att branschen "mognat".

Etablerad bransch

-Sedan mitten av 1990-talet har vi sett en explosion av antalet varumärken. Och de senaste åren har det skett en enorm attitydförändring. Modebranschen börjar bli etablerad och riskkapitalbolagen börjar investera i bolagen, säger Lotta Ahlvar, vd för Svenska moderådet.

För Gudrun Sjödén har det varit en stor fördel att vara svensk.

Inte svenska kläder

-Sverige betyder oerhört mycket. Det är vårt konkurrensmedel ute i världen, vi står för något kulturellt och designmässigt, säger hon.

Men även om det är svenska bolag och svenska designers som ligger bakom exportsuccén är kläderna egentligen inte svenska. Åtminstone är de inte tillverkade här, de sys upp i helt andra länder.

-Det produceras väldigt lite kläder i Sverige i dag, säger Lotta Ahlvar.

...och här är de andra stora klädskaparna

Olle Castelius

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode