Vill du se Victoria så här?

NÖJE

Klä kronprinsessan Victoria i leopardprickigt.

Eller förvandla Paris Hilton till brunett.

Fyra miljoner tjejer har upptäckt klippdockor - på nätet.

Foto: Patrik Lindvall

Har du någonsin drömt om att klä kändisarna riktigt fina inför glammiga fester? Eller kanske klä av David Beckham efter en viktig match?

Då är du inte ensam. De gamla klassiska klippdockan har snabbt vuxit till en jättesuccé på nätet.

På sajten Stardoll.com finns 400 kändisar i klippdockevariant. Och möjligheterna är oändliga. Fredrik Ljungberg i hjärtmönstrade boxershorts eller Jennifer Lopez i turkos ögonskugga - det är bara att välja.

3,8 milj medlemmar

Sajten har nästan 3,8 miljoner medlemmar världen över. 95 procent är tjejer och de flesta mellan 10 och 17 år.

- Vi ökar med nära 20 000 medlemmar om dagen. USA är vår största marknad, följt av England och Polen, säger Stardolls vd Mattias Miksche till Metro.

Bara i Sverige finns omkring 60 000 tjejer som sminkar, byter frisyrer och frossar i kändisarna välfyllda garderober.

- Det finns väldigt lite för unga tjejer på nätet. De har varit en bortglömd målgrupp, säger Mattias Miksche till tidningen Metro.

Tisdale toppar

Ashley Tisdale toppar för närvarande listan över favoritdockor men allra populärast är att testa kläder på sin egen och kompisarnas dockor.

Hittills finns sajten bara på engelska men en svensk variant är på gång. Företaget sysselsätter redan 25 personer i Stockholm.

Stjärnorna du kan klä på och av på stardoll.com

Foto: AP/Aftonbladet bild
Kelly Osbourne, DAvid Beckham, Jennifer Lopez, Fredrik Ljungberg och Paris Hilton

Annsofie Näslund

ARTIKELN HANDLAR OM