Sofis stiliga modesuccé

Stort intresse för Sofi Fahrmans nya tidning

1 av 4 | Foto: MAGNUS WENNMAN
Vad tycker du? Jannice Stenberg, 14, studerar, Stockholm: ”Bra, jag gillade sminktipsen.” Natalie Östman, 14, studerar, Stockholm: ”Den är bra, jag skulle köpa den.” Diana Hägglund, 16, Stockholm: ”Det var jättemycket information. Det är bra när man får tips om lite billigare märken.” Emelie Ferlin, 16, studerande, Stockholm: ”En bra variation och mycket tips och om modevärlden.” Rebecca Magnusson, 25, trafikplanerare, Stockholm: ”Det är bra prisintervaller i modereportagen och en bra bredd.”
NÖJE

Nu är den här, Aftonbladets senaste tillskott i bilagefamiljen – Sofis mode.

Och redan: succé.

– Helt magiskt, säger Sofi Fahrman.

I går landade den 76 sidor tjock i tidningsställen. Sofis mode är Sveriges första glossy weekly, en modeveckotidning.

– Det är underbart att den äntligen kommit ut till läsarna, säger Marica Finnsiö, bilagechef.

– Vi har väntat länge. Det är skönt att den finns på riktigt nu, säger Anna Kult, redaktör.

Samtidigt lanserades internetportalen sofismode.se, en modesajt med trender, shopping, tips och inspiration.

Och reaktionerna från läsarna lät inte vänta på sig.

– Jag har en mejlkorg som är helt fullproppad med gratulationer, feedback och kommentarer, säger Sofi Fahrman.

– Nu gäller det att hålla upp tempot och kvaliteten.

Hur ska ni lyckas?

– (skratt) Vi är ett superteam som tillsammans ska fylla tidningen varje vecka.

– Nästa vecka drar jag till New York och rapporterar från modeveckan där. Vi ska vara tidningen som är på plats.

Och det är inte bara läsarnas reaktioner som har varit positiva.

– Sofis mode är den första av den här sortens modeveckotidning. Reaktionerna från annonsörshåll har varit mycket positiva, säger Marica Finnsiö.

I dag är den gratis men i framtiden kommer den att kosta 15 kronor, lite mer än övriga bilagor. Hur tänker ni kring det?

– Vi tänker att man får väldigt mycket för pengarna. Tidningen är 76 sidor tjock och för att riktigt lyfta fram den har vi valt ett lite tjockare och glansigare papper, både som omslag och inuti. Då kostar det lite extra, säger Marica Finnsiö.

Tidningen säljs måndag till onsdag varje vecka tillsammans med Aftonbladet.

FAKTA

Så tyckte läsarna...

Många var sugna på att gratulera Sofi och passa på att fråga henne om råd om mode trender i gårdagens chatt. Flera hundra personer var inne och ställde frågor, och här är ett urval av reaktionerna:

”Hej Sofi. Tack för en fantastiskt bra modetidning. Det fanns så mycket man skulle vilja köpa. Men nu kommer mitt dilemma: Kan du tipsa oss 50+ vad vi kan ha på oss som inte är tantigt. Är ung i sinnet.” Britt-Marie

”Kommer vi någonsin få dagliga outfits från din sida? Till exempel på hemsidan eller en sida i tidningen? Du inspirerar!” Esther

"Hej! Det ska bli spännande att läsa din nya tidning." Frida

”Hej Sofi! Jag tycker att det är jättebra att du har fått en egen tidning! Kommer absolut läsa den!" Rebecca

"Hej Sofi och Grattis, Jag bor i Spanien men följer din sida slaviskt. Kan du inte sätta in din inne- och utelista den saknar jag :-)” Cecilia

”Blev superglad att det ska bli en tidning! Vad är det för vårjacka som gäller i år?” Sandra

”Kommer vi att få läsa en modeblogg skriven av dig inom en snar framtid? :)” Anna

”Hej Sofi, tack för en grymt bra modesajt. Nu är det snart vår och jag vill förnya mitt nagellacksortiment. Vilka färger gäller på naglarna i vår? Är det fortfarande knalliga färger i rött, rosa och orange som lyser upp? Ha det fint!” Marie

Läs hela chatten och svaren på frågorna här:

Fick du inte med din fråga? Ny chans att chatta med Sofi idag kl 13.00!

ARTIKELN HANDLAR OM