Därför kollar vi på kändisarnas kläder

- paparazzihysterin påverkar hela samhället

Foto: AP
Vi får hela tiden nya bilder av kändisarnas olika stilar.
NÖJE

Gillar du att kolla in exklusiva kläder från Oscarsgalan och kändisarnas senaste heta inköp? Då är du långt ifrån ensam. Men enligt en ny studie påverkar vårt stora intresse hela samhället.

Foto: Stella pictures
Numera fotas kändisarna också i sina vardagskläder.

Glamorösa klänningar och lyxig haute couture – fotona på kändisar är en stor inspirationskälla för många modeintresserade. Ett faktum som paparazzis vet att utnyttja.

Men enligt en ny studie från USA säger den stora hysterin kring kändisarna och deras outfits mycket om det moderna samhället, skriver Salongk.se.

Enligt Catherine Moran, lärare i kurser kring mode och sociologi vid University of New Hampshire, kopierade fattiga grupper under 1800-talet stilen som den högre klassen hade. De ville få status och prestige, men överklassen började då hitta på nya sätt att klä sig. På så vis föddes trender. Moran menar att dåtidens fascination för överklassens kläder kan jämföras med dagens kändishysteri.

– Mode är kommunikativt och kan berätta för andra vem man är, vilka åsikter man står för vilka sociala värderingar man har, sexuella preferenser och konsumtionsmönster, säger hon till Salongk.se.

Klonat ideal

Också Philip Warkander, doktorand i modevetenskap vid Stockholms universitet menar att vi alltid fascinerats av det flärdfulla.

– Skillnaden idag är att bildspridningen är mer extrem, tillgången har blivit mycket större. 1920-talets Hollywoodstjärnor såg man sällan privat för fotona på dem var så hårt reglerade, säger han.

Numera är det inte bilderna från den röda mattan som påverkar oss mest, tror Philip Warkander. Istället är det hur kändisarna klär sig i vardagen som har störst genomslagskraft.

– Röda mattanbilderna ligger för långt från det som är möjligt, det är en verklighetsflykt. Men vardagsbilder på Paris Hilton och Nicole Richie påverkar många tjejer.

Idag tar allt fler kändisar också hjälp av olika modekonsulter.

– Stylister som Rachel Zoe stylar kändisarna också när de ska gå på McDonalds. De är medvetna om att de hela tiden är betraktade. Zoes klienter slimmar sig också snabbt ned till vad hon anser är en idealvikt och bidrar därmed till ett klonat ideal för unga tjejer, menar Warkander.