Stora klädkedjor siktar på Sverige

Amerikanska motsvarigheten till H&M letar lokaler

Bild från Forever 21s webbsida.
NÖJE

Populära amerikanska kedjorna Abercrombie & Fitch och Forever 21 är på jakt efter fler svenska kunder. Därmed får kedjor som H&M och Gina Tricot stora utmanare.

Amerikanska Abercrombie & Fitch, Hollister och Forever 21 samt tyska s.Oliver. Det är några av de internationella klädkedjor som letar butikslokaler i Sverige, skriver modebranschtidningen Habit.

Trendsättande svenskar

Ett skäl till att de utländska aktörerna ser Sverige som intressant är att svenskarna anses vara trendkänsliga och trendsättande. Och nu, under lågkonjunkturen, går det att knipa attraktiva lokaler som annars vore svåra att få tag på.

– I vart fall kommer man inte hit av främst ekonomiska skäl eftersom Sverige inte alltid ses som en lukrativ marknad, säger Magnus Andersson, kommersiell projektledare och uthyrningsansvarig på bolaget Centrumutveckling, till tidningen.

– Men har de utländska kedjorna rätt trend- och prisnivå kan de komma och konkurrera med butikskedjor som H & M, Gina Tricot och MQ.

TT