Balenciaga - couture med gamla anor

Han förändrade den kvinnliga silhuetten

1 av 5
Cristóbal Balenciaga gjorde succé i Paris 1937.
NÖJE

Blockfärgade jackor med överdimensionerade axlar kombinerade med rumpkorta shorts, så ser modeåret 2012 ut om Balenciagas nuvarande chefsdesigner får bestämma.

Hans nytolkningar av Christóbal Balenciagas klassiska design har återigen gjort märket till en favorit.

År 2012 är årret då domedagsprofeter spår att jorden ska gå under, baserat på tolkningar av den urgamla mayakalendern.

2012 är också året då Balenciagas chefsdesigner Nicolas Ghesquière spår att världens modeälskare kommer att vilja bära blockfärgade jackor med överdimensionerade axlar, parade med rumpkorta shorts och asymmetriskt mönstrade långklänningar med enorma slokhattar.

Skulpturalt och supermodernt

De extrema volymerna, flytande silhuetterna och skulpturala tygvalen ser ut som om de är hämtade ur en supermodern framtidsvärld – men inspirationen bakom den nya kollektionen är faktiskt märkets egen anrika historia.

Modehuset grundades redan 1917 i San Sebastián i norra Spanien av designern Cristóbal Balenciaga. Han blev snabbt populär bland den förmögna aristokratin och hans plagg bars av den spanska kungafamiljen. Men det spanska inbördeskriget tvingade honom att stänga sina butiker och han flyttade Paris. Där visade han 1937 sin första catwalk-kollektion.

En omedelbar succé

Tack vare sitt hantverkskunnande och revolutionära designidéer blev han en omedelbar succé bland dåtidens moderedaktörer och berömdheter och hyllades av sina samtida kollegor Christian Dior och Coco Chanel som ”mästaren av couture”. Men Cristóbal Balenciaga vägrade följa de strikta reglerna som krävdes för att bli medlem i den franska couture-organisationen och fick därför aldrig kalla sina kläder haute couture, trots det avancerade skrädderiet.

Ny kvinnlig siluett

Cristóbal Balenciagas kanske främsta arv till modevärlden var hur han förändrade den kvinnliga silhuetten med sina lösa, flytande midjor. Och bland de mest tongivande plaggen syns tunikan, ballongkjolen, baby doll-klänningen och kokongkappan.

1968 lade han ner sitt modehus och fyra år senare gick han bort. Först 18 år senare återuppstod märket igen med ny ägare och chefsdesigner. Men det var inte förrän den unge fransmannen Nicolas Ghesquière greppade rodret 1997 som modehuset verkligen hamnade på kartan igen. Hans nytolkningar av Christóbal Balenciagas klassiska design har återigen gjort märket till en favorit bland stilikoner och modeprofiler.

Smickrande byxor och MC -handväska

Bland Nicolas Ghesquières främsta hittar syns de supersmala bensmickrande byxorna och den motorcykelinspirerande handväskan ”Lariat”. Och han har, precis som modehusets grundare, hyllats som en av modets sanna innovatörer – känd för att experimentera med futuristiska proportioner, nya tyger och tekniker.

”Ingen kan se bakåt och komma på saker vi aldrig sett förut som Ghesquière kan. Amen för det” skrev exempelvis Style.com om den kommande vårkollektionen.

Och om vi får välja en av visionerna inför 2012 – bredaxlade jackor eller jordens undergång – så hoppas vi att det är Ghesquière som får rätt och inte de gamla mayaindianerna.

ARTIKELN HANDLAR OM