Sarah Jessica Parkers omtalade omslag

1 av 2
Sarah Jessica Parker på omslaget av kinesiska Harper's Bazaar.
NÖJE

När kändisar plötsligt blir 30 år yngre, tio kilo smalare och mer liknar platsdockor än riktiga människor brukar den skyldiga tidningen/reklamen få hård kritik.

Nu senast var det ett omslag med skådespelerskan Sarah Jessica Parker som väckte uppståndelse.

För att uppmärksamma frågan (och skapa bra marknadsföring) släppte företaget Dove en fuktion till programmet Photoshop som sa sig försköna bilder. Men när den används försvann istället retuschen och användaren möttes av meningen "Don't manipulate our perceptions of real beuty."

Kritiker menar att retuscherade bilder skapar omöjliga ideal som negativt påverkar vår självkänsla. Samtidigt säger den unga skådespelerskan Jennifer Lawrence, aktuell i en väldigt manipulerad Dior-reklam, att hon "älskar Photoshop" och att det är uppenbart att ingen människa ser ut så på riktigt.

Anna Flytström

ARTIKELN HANDLAR OM