Terry de Gunzburg: ”Jag har en kärleksaffär med rosen”

Terry de Gunzburg är grundare av egna makeupmärket By Terry samt parfymmärket Terry de Gunzburg.
NÖJE

För skönhetsnördar världen över är hennes namn synonymt med några av de mest ikoniska skönhetsprodukterna på marknaden i dag. Theyouway pratar rosor, måste-ha-produkter och hemligheten bakom perfekt lagd makeup med geniet Terry de Gunzburg!

Låt oss börja med en standardfråga, vem är du?

– Jag är mamma till fyra barn mellan åldrarna 17-33 år och tillsammans med min man har vi sammanlagt 7 barn i familjen samt 8 barnbarn. Precis som många andra kvinnor tycker jag det är viktigt att ge tid till både arbete och familj i mitt liv. Under veckorna jobbar jag hårt och på helgerna ser jag till att vara tillsammans med mina söner och min man. Jag älskar att jobba ute i trädgården, gå på museum och laga mat men självklart måste jag även göra saker som alla andra föräldrar gör, typ gå på föräldramöten på skolan!

För 22 år sedan skapade du en av vår tids mest ikoniska skönhetsprodukter, Touche éclat för Yves Saint Laurent, vad har du för tankar om den produkten idag?

– Touche éclat är onekligen min ”Nobelprisvinnande” produkt när det kommer till makeup. När jag skapade den så var min tanke att skapa en produkt som stod för det jag som makeupartist var känd för då, en transparent och perfekt lagd makeup. Jag applicerade alltid foundation med hjälp av en borste så därifrån fick jag idéen att skapa en allt-i-ett produkt. I dag har jag tagit mina tankar ett steg längre i min egna makeupkollektion, By Terry, med en XXL-version för hela ansiktet samt en mer täckande concealer. Jag kallar de två mina hemliga vapen för en perfekt lagd makeup!

Ditt märke By Terry upptäcks av allt fler här i Sverige. Men, om jag inte har testat någon produkt, vilken ska jag börja med? Vilken är din favorit?

– Det är som att be mig att välja mellan mina barn! Så, eftersom jag har fyra barn kommer jag ge dig mina fyra favoriter. Först kommer min Densiliss-foundation som är en fusion mellan makeup och hudvård. Den ger täckning som makeup men vård som en kraftfull hudvårdslinje. Man skulle kunna kalla den här den nya generationen av foundations och för att komplettera den kommer jag snart att lansera primer, concealer, kompaktpuder och rouge. Mitt andra val blir Cellularose brightening CC Lumi-serum som motverkar pigmentering och jämnar ut hudtonen och hudytan.

– En produkt jag måste ha med är självklart mitt Hyaluronic hydra powder som mattar ner hudytan samtidigt som det vård och ger fukt. Sist men inte minst måste jag välja den produkt som älskas mest av både kändisar och kunder, mitt Baume de rose som är ett återfuktande balm som kan användas både på läppar och nagelband.

Höstkollektionen 2014 är starkt inspirerad av rosen och om man tittar på andra produkter i ditt sortiment så verkar den vara en återkommande ingrediens, varför då?

– Det stämmer! Jag har alltid haft en passion för rosor, ända sedan barndomen faktiskt. Jag gillar allt från doften, till dess olika färger, dess olika former, hur bladen är som sammet och hur de ser ut när de börjar blomma. I mitt arbete är jag något av en pionjär när det kommer till att använda essensen från rosor i både hudvård och makeup. Jag var den första att använda rosens plantceller i min hudvård i anti age-syfte och jag gillar rosen eftersom den fungerar återfuktande, är full av antioxidanter och doftar fantastiskt. Jag har helt klart en kärleksaffär med den blomman!

Sist men inte minst, vad händer i ditt liv just nu?

– Just nu är jag i mitt laboratorium i Paris och jobbar med några spännande lanseringar för de kommande åren. Men annars försöker jag balansera mitt privatliv med jobbet. Jag delar upp tiden mellan mitt hem i London och mitt hem här i Paris och försöker avsätta tid till min nya rosenträdgård i Provence där jag odlar mer än 2 000 rosenplantor!

AV: Linnéa Sjölund