Kvalitet till minipris

Uniqlo gör mode tillgängligt för alla

Foto: UNIQLO
Uniqlo är världens fjärde största klädkedja. I butikerna ligger ­plaggen prydligt staplade i färgordning.
NÖJE

Exklusivt, unikt, moderiktigt och samtidigt ­billigt. Är det möjligt?

I japanska Uniqlos värld är det absolut det.

Läs historien om hur japans motsvarighet till H&M – Uniqlo – föddes.

När de västerländska modeveckorna avlöser varandra är det lätt att bli hemma­blind och tro att de representerar all världens mode och trender. Men så är det ju inte. Blickar vi mot öst så ser vi att det händer massor på modescenerna även där. Indiska märken, sydkoreanska, singaporianska och japanska släpper spännande kollektioner, i galleriorna där trängs häftiga designbutiker och modeveckorna i öst har (långsamt) börjat tas på allvar av det ofta självcentrerade väst.

Det asiatiska modeföretag som har gjort bäst ifrån sig både på hemmaplan och västerländska marknader är budgetkedjan Uniqlo, ofta omtalad för att sälja världens billigaste kashmirtröjor.

I Uniqlo-sagans begynnelse, 1949, hittar vi grundaren Tadashi Yanai i Yamaguchi-regionen i västra Japan. Han drev i många år herrklädeskedjan Men’s Shop OS. Ledorden var prisvärt, kvalitetsmedvetet och klassiskt. Plaggen skulle kunna matchas till dyrare lyxkläder utan att sticka ut som billigare.

1984 öppnade Yanai en unisex-butik i Hiroshima som hette Unique Clothing Warehouse. Uniqlo blev snart dess smeknamn. Led­orden var desamma som på Men’s Shop OS och Uniqlo blev en succé i småstäderna.

I slutet av 90-talet anammade Yanai den amerikanska klädjätten Gaps företagsmodell som innebär att man producerar och utvecklar kläder själv och säljer dem exklusivt i egna ­butiker. Tills dess hade Uniqlo sålt Levi’s, Adidas och inhemska ­märken till nedsatta priser.

När den första Uniqlo-butiken i Tokyo skulle bli ett faktum, i november 1998, haffade Yanai en lokal i stans coolaste stadsdel ­Harajuku. Den nya arbetsmodellen och etableringen i Harajuku var lyckade och inom tre år fanns över 500 Uniqlo-butiker i Japan. Då var det dags att tänka globalt.

Yanai öppnade en butik i Shanghai, Kina och 20 butiker i London. Den engelska satsningen gick så dåligt att över hälften av butikerna stängde inom ett år och lager­lokalerna i Japan förblev överfulla. Företagets vinster dalade.

I ett nästa, mer lyckat försök ­satsade man i stället på hippa SoHo i New York.

– Mode föds i Europa men när det kommer till modeindustrin är det New York som är centrum, sa Nobuo Domae, chef på Amerikanska Uniqlo, på en

Lily Donaldson frontar Uniqlos silkes- och kashmirkampanj.

presskonferens.

Och oj vilken satsning de gjorde där. Inför butiks­öppningen huserade små popup-­butiker i fraktcontainers runtom New York,  japanska  konstnärer och ­fotografer fick formge t-shirts och shoppingpåsar, Uniqlo öppnade ett galleri i Meatpacking ­District och stora billboards i SoHo mässade: ”From Tokyo to New York”. Mode­maffian älskade det.

När det gäller designen om­famnar Uniqlos stora team både ”shun” och ”kino-bi”, berättar ­Domae. Shun betyder klockren ­timing och trend.

– Något som är lagom rätt i tiden, varken för tidig eller sen. Vi har basplagg men basplagg som motsvarar det som händer på ­världens konst- och design­scener.

Kino-bi betyder funktion och skönhet.

– Kläderna presenteras väl­organiserat och det skapar ett konstnärligt mönster som reflekterar karaktäristiska element från modern, japansk kultur, säger ­Domae.

Ett lyckat koncept, helt klart. Philip Lim, Jil Sander och Opening Ceremony har gladeligen samarbetat med den japanska mode­jätten. Uniqlo är i dag en ­gigant som har köpt upp amerikanska

J Brand, franska Comptoir des ­Cotonniers och Princesse Tam Tam och har precis över 1 000 butiker i Japan, Singapore, Malaysia, Filippinerna, Taiwan, Kina, USA, Storbritannien och Frank­rike.

Uniqlo är nu världens fjärde största klädkedja och topp tre på listan, Gap, Inditex och H&M, ­måste börja se upp.

1 av 6

Prenumerera på Sofis mode!

Exklusiva premier från The Body Shop – på köpet!

100 sidor trender, vill ha-köp, inspiration och stylingtips – direkt hem i brevlådan. Ge dig själv eller din vän en stunds vardagslyx med en prenumeration på Sofis mode! Förutom massor av mode (från budget till lyx) får du också massor av skönhet, intressanta intervjuer mer modeprofilerna du vill ha koll på, kändismöten och hälsa & träning.

Just nu får du dessutom produkter från The Body Shop – på köpet!

Premierna du får är:

Det superhärliga kroppssmöret ”Cocoa Butter Body Butter” (200 ml)

Duschgelén ”Mango Shower Gel” (250 ml)

Ett tropiskt sommarkit perfekt för varma dagar och heta kvällar.

Klicka på det erbjudande du vill utnyttja och beställ hem redan i dag!

6 nr av Sofis mode + premier från The Body Shop 139,50:-

13 nr av Sofis mode + premie från The Body Shop 259,50:-

26 nr av Sofis mode + premie från The Body Shop 509,50:-

I bildspelet nedan kan du smygtitta i det senaste numret av Sofis mode!

AV: Djeiran Amini FOTO: Stella Pictures, AP

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode