Välkommen in i designateljén

Följ med oss in i tre inspirerande svenska studios

V Ave Shoe Repair, Cheap Monday och Maria Nilsdotter bjöd in oss till arbetsmiljön där inspiration står i fokus.
NÖJE

En ombyggd gammal trappuppgång. En renoverad restauranglokal med full insyn genom skyltfönstret ut mot gatan. En studio på Södermalm där den lilla bostonterriern Beverly håller koll på sin flock.

Sofis mode hälsade på i tre välkända svenska märkens allra heligaste för att prata inspiration, kreativitet och arbetssätt.

1 av 6
Astrid Olsson på V Ave Shoe Repairs kontor och studio i centrala Stockholm. ”Miljön betyder mycket för kreativiteten. Det man ser hela tiden tröttar ut ögat och stoppar farten framåt. Därför plockar jag ner allt som finns på väggarna emellanåt och börjar om”, säger Astrid Olsson.
FOTO: Agneta Elmegård

V Ave Shoe Repair, Ynglingagatan 13, Vasastan, Stockholm

Genom ett stort skyltfönster i Vasastan i Stockholm kan man se rakt in i V Ave Shoe Repairs nya studio. Ljuset och närheten till gatan är något som designern Astrid Olsson gillar mest med den nya lokalen, även om det har gett dem en del oväntade besök.

– I somras kom det in folk och började prova vår provkollektion, de trodde att det var en butik. Men det är bara charmigt! Då fick vi förklara att de får vänta innan kläderna går att köpa, säger Astrid Olsson som grundade märket tillsammans med sin design- och livspartner Lee Cotter.

Hur tänkte ni när ni inredde den nya studion?

– Vi är väldigt grafiska och minimalistiska i vår design, och det var viktigt att hålla inredningen likadan. Sedan gillar vi att mixa nytt och gammalt. Vi brukar säga att vi jobbar med gammaldags futurism, så som den såg ut på 30- och 40-talen. Vi gillar mekaniken och precisionen i gamla urverk och maskiner och ville få in känslan av hantverk. Och patina! Golvet är flutet så det gör inget om någon tappar en flaska vin på det. Just nu är allt lite för nytt och fint, men det kommer med åren.

Hur speglar studion din personlighet?

– Den speglar oss i kombination. Lee är väldigt organiserad och tänker på detaljer, medan hela min personlighet och hjärna är väldigt rörig och spontan. Så på ytan ser det organiserat ut, men gräver man i lådorna är det rörigt.

Vad betyder miljön för kreativiteten?

– Ganska mycket, så det är viktigt att den förändras. Det man ser hela tiden tröttar ut ögat och stoppar farten framåt. Därför plockar jag ner allt som finns på väggarna emellanåt och börjar om.

Vad är det absolut viktigaste i er studio?

– Vi som jobbar här, teamet. Alla är så otroligt dedikerade och har en sådan fighting spirit, vilket behövs inom mode. Och min ateljé. Den ligger lite längre in, för det låter rätt mycket om den – det hamras, ångar, pyser, klickar och bankar. Sedan håller jag även på att bygga en till ateljé i källaren där jag kan göra det smutsigaste arbetet, som att sprejmåla.

Vad får inte komma in?

– Andras kläder, vi designar bara från scratch. Punkt. Men barn är välkomna. Hundar, inte lika mycket.

Vad inspirerar dig mest?

– Att jobba på docka, det är då jag hittar nya former. Jag använder allt från små skräpdelar som ramlat ner på golvet till att klippa sönder gamla skjortor och sätta ihop, liksom klassisk fransk drapering. Eftersom jag är utbildad skräddare kan det kännas lite fattigt att bara

rita plaggen och inte få vara med och skapa dem. Det jag jobbar fram själv i ateljén är de grejerna som jag är mest är stolt över.

V Ave Shoe Repair gör både ready-to-wear-kollektioner och handgjorda showpieces. Dagen före vårt besök hade Astrid Olsson och två kollegor suttit i åtta timmar och sytt för att bli klara med några av de senare.

– De plaggen fungerar mest som inspiration – både för mig och för kunderna. De är ju ganska extrema! Men det finns även folk som köper dem och vissa hamnar hos samlare eller på museer.

Hur jobbar du och Lee ihop – hur samarbetar ni?

– Vi bor ihop så vi jobbar ju hela tiden. Men vi brukar starta varje ny kollektion med att åka i väg i en och en halv dag, vart som helst. Man får tid att tänka, prata, skissa, gå runt. Man skapar sig en bubbla där ingen ringer. När vi har bestämt ett tema delar vi på oss, jag ritar dam och Lee ritar herr. Men vi är ofta inne och lägger oss i varandras arbete för att låna och inte tappa bort inspirationen. Och så tjafsar vi, och blir vänner igen – det ingår liksom.

Har du några ritualer när du arbetar?

– När jag ska börja på något nytt måste jag först städa hela ateljén. Och de första tre alstren som kommer ut är alltid katastrof, så dem måste jag slänga. Men det vet jag nu, så jag får inte panik. Sedan är det viktigt att låta slumpen, hjärtat och magen jobba och det finns vissa

tidpunkter på dygnet då kreativiteten är mer påslagen. Men jag tänder inga ljus eller sådana saker.

Vad utmärker er design?

– Vi har tre ledord som vi alltid jobbar efter: minimalism, dekonstruktion och drapering.

Hur har märket utvecklats sedan starten för tio år sedan?

– Vi började med stickat och jersey. Då gjorde vi bara dam och hade en mycket mjukare silhuett och framtoning. Sedan kom herr och mer vävda plagg, skarpare former och avantgardism. Nu är det en kombination. Genom åren har vi sprungit i cirklar, sprungit in i väggar och nu känns det som om vi äntligen har hittat vår form. Vi har kommit tillbaka till det vi faktiskt älskar – svart.

Vem är er kund?

– Någon som gillar svart, för det första, och som söker något annorlunda. Det är ofta någon som älskar kläder och är kreativ, för det behövs nog för att bära våra kläder. Folk med stark karaktär som vågar ta plats. Och som uppskattar kvalitet. Målet är att göra plagg som håller flera säsonger och passar ihop med varandra. Vilket de gör, eftersom vi inte jobbar med snabba trender.

Har du något plagg som sammanfattar din stil?

– Det är en kombination av plagg: ett par twistade baggy byxor, en dekonstruerad skjorta, en tung ullrock med flikiga former och en mjuk jerseyklänning.

Vilket är det mest annorlunda plagget som du skapat?

– Ett stort snigelskal stoppat med vadd som satt fast på ryggen. Jag gjorde det som en förstärkning av kollektionen.

Och det mest ovanliga material som du använt?

– Vi har jobbat med allt möjligt – plast, skinn, päls, papper och trä. Inte glas, ännu. Men för oss var nog det mest udda ett fint blommönstrat bomullstyg.

V Ave Shoe Repair

VAD: Märket startades när designern Astrid Olsson tog examen från Textilhögskolan i Borås. Det är känt för sitt skarpa, avantgardistiska formspråk, minimalistiska färgval och experimentella draperingar och gör både ready-to-wear och unika handgjorda plagg. Har vunnit flera utmärkelser, bland annat årets designer på Elle-galan 2009. Namnet kommer från en skomakarverkstad i London. 

VEM: Designas av paret Astrid Olsson och Lee Cotter som träffades redan som tonåringar då de tävlingsdansade tillsammans.

NÄR: Grundades 2004 som ett dammärke, 2006 kom även herrlinjen.

1 av 7
Frida Hofslagare och Ann-Sofie Back tar emot i Cheap Mondays studio på Södermalm i Stockholm. Sammanlagt ritas märket av ett designteam på nio personer.
FOTO: Agneta Elmegård

Cheap Monday, Åsögatan 115, Södermalm, Stockholm

På klädmärket Cheap Mondays kontor på Södermalm i Stockholm jobbar ett helt team av designers. Vi träffade Frida Hofslagare, som ritar damkläder och skor, och Ann-Sofie Back som har det övergripande ansvaret för att hålla ihop alla olika delar.

Hur funkar samarbetet?

Frida Hofslagare: – Det är väldigt många som tycker väldigt mycket, men det kan vara en bra sak som tar kollektionen i en ny riktning som du kanske inte tänkt på själv. Trots att vi utgår från samma grundtankar, som vi sätter tillsammans, kan resultatet bli väldigt olika. Hittar jag ett intressant material eller en särskild färg försöker jag få de som designar herrlinjen och accessoarerna att tycka samma sak som jag.

Ann-Sofie Back: – Vilket går sådär ibland. Just vad gäller färger är det en stor utmaning att få ihop dam och herr – det är så olika sätt att tänka, men eftersom vi visar kollektionerna tillsammans måste de ändå fungera ihop som en helhet.

Vad inspirerar er?

A-S: – Det är jätteolika. Allt från ”Hybris” som var ett jätteroligt tema, till ”Artifical

grunge” som handlade om våra minnen av grungen. Den kommande höst- och vinterkollektionen kallar vi för ”New doom!” – en sorts positiv undergång.

F: – En gemensam nämnare är att vi inspireras mycket av ungdomsrörelser. Med ”New doom!” tänker vi oss en grupp ungdomars längtan efter undergång som en chans att få skapa något nytt. Så det är inte så mörkt som det låter.

Hur börjar arbetet med era kollektioner?

A-S: – Vi åker på resor tillsammans, ofta till New York eller London. Där försöker vi gå på bibliotek och utställningar, och inte bara shoppa secondhand. Och så kollar vi vad våra konkurrenter gör. Men framför allt försöker vi umgås och prata så mycket som möjligt. Vi har frukostmöten där vi visar varandra vad vi hittat dagen före. För även om vi sitter här tillsammans har vi inte så jättemycket kontakt dag för dag. Alla är i sin egen värld.

Hur är ni vad gäller feedback och kritik på varandras arbete?

F: – Folk säger vad de tycker, vi försöker vara så ärliga som möjligt och ha högt i tak. Vi gör så många produkter och har så stora kollektioner att det är viktigt att känna stödet från kollegorna.

A-S: – Alla är rätt diplomatiska, vi kan säga ”Det är inte riktigt min stil” om det är något vi inte riktigt gillar.

Hur tänkte ni när ni byggde er studio?

A-S: – Studion är designad av Uglycute, en byrå som jobbade mycket med ”fula”, oexklusiva material som plywood och nålfibermatta. Formmässigt är det mycket pyramider, som är väldigt typiskt för märket.

Vad betyder miljön för kreativiteten?

F: – Inte så mycket faktiskt, det viktigaste är att den fungerar att jobba i.

A-S: – Jag håller med, det måste inte alls

vara fantastiskt runt omkring mig. Det viktigaste är att känna frihet, att ingen tittar över ens axel hela tiden. Och att man har roligt.

Speglar miljön era personligheter på något sätt?

F: – Nej, faktiskt inte, det finns inga personliga porträtt på någons mormor eller sådant

i lokalerna.

A-S: – Nej, det blir så himla rörigt med en massa personliga saker. Det är redan så mycket grejer överallt att man blir tokig.

Vilka är de tre viktigaste sakerna i er studio?

F: – Arbetskamraterna, datorn och inspirationen.

Vad får absolut inte komma in?

A-S: – Konkurrenter, alkohol och tända ljus. Vilket faktiskt är lite tråkigt, för jag älskar tända ljus.

Men Beverly (Ann-Sofies bostonterrier som springer runt i lokalen under intervjun) får vara här, hur funkar det med hund på kontoret?

A-S: – Jag kom på det när jag skulle skriva på kontraktet att ”Shit, jag har ju hund.” Men de kollade om någon var allergisk och sedan var det okej. Och det är bra vid inköpsmöten, för alla tycker att de känner henne nu. Men hon vill gärna hålla koll på och hålla ihop flocken.

Har ni några ritualer när ni jobbar?

F: – Nej, men vi har massor av tråkiga skämt som vi drar om och om igen, det är lite som en ritual. Och så spelar vi rundpingis ibland.

A-S: – Förut hade vi musikquiz varje fredag, men det har runnit ut i sanden. Men de var alltid skitsvåra, jag förlorade varje gång.

Vilka är de tre viktigaste plaggen som sammanfattar Cheap Mondays design?

F: – Tajta jeans  i unisexmodell förknippar ju de flesta med oss. Stickade tröjor med intarsiachips och guldchips-accessoarer.

Vad är det som gör att er design sticker ut?

A-S: – Att vi gör andra typer av plagg i denim – klänningar, hängselbyxor, jackor. Och att vi är ganska unika stilmässigt med vår 90-talslook.

Hur har märket förändrats genom åren?

A-S: – Från början var det mest bara svarta smala jeans, så den stora förändringen är att kollektionen växt – nu är det allt från babykläder till solglasögon. Men vi försöker hålla kvar samma underdog-rebelliska attityd. ”Juvenile” är ett viktigt ledord för oss, tillsammans med de andra som är ”Wow”, ”Bold” och ”Including”.

F: – Det inkluderande tänket är viktigt, ingen ska känna sig exkluderad. Sedan har vi hållit fast vid unisextänket som var en jättestor del i början, vi är lite suddiga i gränserna.

A-S: – Ja, vi har ofta smink och nagellack på killar och styles som funkar lika bra på båda.

Vem är er kund?

A-S: – Det är någon som inte tar sig själv, eller mode, på för stort allvar. En festglad, utåtriktad person som är ungdomlig i sinnet.

CHEAP MONDAY

VAD: Startades av Örjan Andersson, Lars Karlsson, Adam Friberg och Linda Friberg med tanken att erbjuda snygga märkesjeans till ett billigt pris – och gjorde omedelbart succé.

Den berömda dödskalleloggan syntes snart på varenda hipp bakdel i landet. 2008 köptes företaget upp av H&M och i dag finns Cheap Monday i över 35 länder och gör allt från underkläder till ytterkläder samt skor, solglasögon, smycken och barnkläder. Visar sina dam- och herrkollektioner under Stockholms modevecka.

VEM: Ritas i dag av ett designteam på nio personer, bland andra Frida Hofslagare som gör dam och skor och Ann-Sofie Back som har det övergripande ansvaret att hålla ihop de olika delarna.

NÄR: Grundades 2004 av ägarna till den, på den tiden, lilla second hand-butiken Weekday i Stockholm.

1 av 7
Maria Nilsdotter har sin studio och butik i en ombyggd gammal trappuppgång på Östermalm i Stockholm. ”Jag ville skapa en butik som är som en upplevelse, som att stiga in i en egen surrealistisk värld”, säger Maria Nilsdotter.
FOTO: Agneta Elmegård

Maria Nilsdotter, Sturegatan 6, Östermalm, Stockholm

I en ombyggd gammal trappuppgång nära Stureplan har smyckedesignern Maria Nilsdotter sin kombinerade butik och studio. Hennes arbetsbänk sitter som en upphöjd tron i mitten av rummet och där kan kunder både se själva smyckena och hur de blir till.

Hur tänkte du med den här lokalen?

– Jag hade länge haft en dröm om att få visa smyckena i en miljö som återspeglar känslan i varumärket. Jag ville skapa en butik som är som en upplevelse, som att stiga in i en egen surrealistisk värld. Och jag ville ha in arbetsbänken i butiken eftersom alla smyckena är handgjorda och det är en sådan viktig del av varumärket.

Vilka är de tre viktigaste sakerna i din studio?

– Mitt skissblock och pennor, mina vaxverktyg och mina handverktyg.

Vad vill du absolut inte ha i din ateljé och butik?

– En steril, vit minimalistisk miljö, för det är inte jag. Och så finns det redan så många sådana.

Hur är det att kunna möta kunden när du jobbar?

– Det är jättekul. Det är så intressant att se vem min kund är, för det har jag inte kunnat se tidigare. Det är kul att vi har en sådan bred kundgrupp med väldigt olika stilar, allt från unga tjejer till äldre kvinnor och även killar.

Vad inspirerar dig?

– Berättelser – både sagor och historiska händelser. Jag använder mig mycket av böcker, jag älskar böcker. Sedan gillar jag surrealism, saker som är konstiga och mörka, och kontraster i alla dess former. Det som förvånar.

Hur skapar du dina kollektioner?

– Först arbetar jag väldigt mycket i mina skissblock för att få fram känslan och stämningen i kollektionen. Sedan börjar jag göra prover i vax – det är det allra roligaste. Det är som terapi, då kan jag koppla bort allt annat.

Har du någon speciell person i tankarna när du tar fram dina kollektioner?

– Nej, inte någon verklig person, men jag brukar ha en bild av en fiktiv person som bär smyckena. En gång var det en krigarprinsessa, en annan gång en väldigt dekadent, lite trasig person med falnad glamour.

Har du något smycke som sammanfattar din stil som designer?

– Ja, klo-ringen som var ett av de första jag gjorde. Den gjorde jag redan under min utbildning.

Vad handlar vår/sommarkollektionen 2014 om?

– Den heter ”My town” och är inspirerad av tinnar och torn i Stockholm. Jag tog silhuetter från staden och utvecklade dem till en berättelse om en egen stad, lite mörk och gotisk men samtidigt romantisk. Sedan är det detaljer ur den staden som utgör kollektionen.

Hur har din design förändrats genom åren?

– Den förändras hela tiden beroende på vad jag är besatt av för tillfället. Men vissa saker har jag en konstant kärlek till: klassiska pärlor, vissa stenar och så återkommer jag hela tiden till element från naturen och djurriket.

Hur speglar den här lokalen dig som person?

– Jag gillar stämningar och känslor. Smyckena är en spegling av mig och den här lokalen är i sin tur en återspegling av smyckena.

Hur kommer det sig att du dras till det mörka och mystiska?

– Det har jag gjort ända sedan jag var liten, men det är skräckblandat. Jag var mörkrädd och gillade inte läskiga filmer och sagor, men trots det har jag alltid varit fascinerad av mytologier och sägner. I mitt arbete tycker jag att det är intressant att kunna förvandla något mörkt och skrämmande till något fint och bärbart.

MARIA NILSDOTTER

VAD: Maria Nilsdotter läste smyckedesign på den berömda designskolan Central Saint Martins i London och efter det startade hon sitt eget märke hemma i Sverige. Hon började väldigt småskaligt och gjorde från början alla smycken själv för hand. 2012 vann hon Damernas Världs pris Guldknappen Accessoar.

VEM: Alla smycken designas av Maria Nilsdotter som även arbetar fram alla original för hand.

NÄR: Märket grundades 2007. Förra året öppnade hon sin flaggskeppsbutik kombinerad med studio i centrala Stockholm, där kunder även kan specialbeställa unika smycken.

ARTIKELN HANDLAR OM