Med känsla för former

Donna Karans design förstår sig på kvinnor

1 av 7
Donna Karan vår/sommar 2014
NÖJE

Enkel, smidig vardagselegans för kvinnor i alla åldrar och former, det är grund­filosofin för modehuset Donna Karan som startades av kvinnan med samma namn 1984. Hon hade hunnit fylla 37 när hon började driva sitt eget företag, men var knappast någon nykomling i branschen.

Donna Karan.

Donna Karan, 66, växte upp på ön Long ­Island öster om New York i en familj där kläder och formgivning ständigt fanns nära. Hennes pappa arbetade som skräddare, mamman som modell för och försäljare av damkläder.

På anrika Parsons School of Design blommade Karan ut som formgivare. ­Redan under studie­tiden fick hon jobb hos den amerikanska mode­skaparen Anne Klein. När Klein dog 1974 fick Donna ­Karan ta över jobbet som chefsdesigner. Tio år senare startade hon sitt eget klädmärke.

Karan valde tidigt att bli en yrkeskvinnornas ­designer, målet var redan från start att skapa kläder som fungerar i en kvinnas vardag. ”Vilka kläder behöver jag?”, frågade hon sig själv och ritade sedan de enkla, funktionella och snygga plagg som kommit att bli hennes signum. ”The seven easy pieces”, de sju enkla plaggen, var en av grundidéerna som Karan byggde de tidiga kollektionerna på. Sju plagg som gick att kombinera sinsemellan, i mjuka, stretchiga material, som helst skulle ­kännas som en kram när man bar dem, oftast i neutrala färger.

Idén och designen fungerade och ­Donna ­Karans tidiga kollektioner hyllades av både medierna och den tänkta mål­gruppen, ­kvinnorna som yrkesarbetade.

Fortfarande är Donna Karan-plaggen formgivna så att de smickrar kroppen. Draperingarna är oftast gjorda så att bäraren själv kan framhäva det hon tycker bäst om och dölja det hon är mindre sugen på att visa upp för omvärlden.

Genom åren har Karan själv deltagit aktivt i marknadsföringen av sina plagg. Hon har aldrig dragit mindre än en storlek 40, vilket såklart har ökat trovärdigheten och tilliten till att hennes plagg är designade för fler kvinnor än catwalkens pinnsmala damer.

Karan bär alltid sina egna plagg: draperade, stora, nästan lite böljande. Hon stylar dem ofta med stora halsband, alltid med yviga gester. Dessutom har hon ett minst sagt självsäkert sätt att tala och ta plats vilket på fler sätt än rent designmässigt gör henne till en förebild för många kvinnor.

Bosatt i New York har Donna Karan medvetet profilerat sitt företag som New York-baserat. Kopplingarna mellan världsmetropolen och det egna klädmärket har framgått tydligt i bland annat reklamfoto och modevisningar ända sedan starten. Det var nog ingen slump att Karans modeller var först ut på catwalken när New York Fashion Week gick av stapeln för första gången 1993.

När Karan 1989 skapade en lite mer prisvärd kollektion under varumärket DKNY fick en silhuett av älsklingsstaden New Yorks skyline en självklar plats i logotypen. I dag är det DKNY som inbringar störst intäkter till företaget. 

Donna Karans vår/sommarkollektion 2014 är tydligt inspirerad av safari och olika afrikanska mönster. Formerna och skärningarna är, som så ofta, svepande och mycket smickrande för de flesta kvinnokroppar.

När det franska lyxmärkesbolaget LVMH i slutet av år 2000 ­lade ett bud på Karans företag kunde hon inte motstå frestelsen att sälja. LVMH hostade upp drygt 4,4 miljarder och blev huvudägare till Karans modeimperium. Själv behöll hon titeln som kreativ chef och är fortfarande delvis ­involverad i designprocesser och marknads­föring. Resten av tiden tillbringar hon helst på resande fot – det bästa sättet att hitta inspiration, menar hon själv.

Det är ingen slump att de flesta ­Donna ­Karan-plagg fungerar alldeles utmärkt även ­efter att de legat nedpackade i en väska. Många av dem är färdigskrynklade redan i sin ursprungsdesign, bara att riva upp och dra på.

Millennieskiftet innebar inte bara en förändring i ägarförhållandena hos Donna Karan. ­Internet hade blivit mer än en fluga och modebloggandet och intresset för kläder via nätet gav modebranschen helt nya villkor. Många ­företag tacklade förändringarna och den ­ökade konkurrensen genom att snabba på produktionen och utgivningstakten av kollektioner.

Inför modeveckan i New York uttalade sig Donna Karan inte helt positivt om de allt snabbare modeväxlingarna:

– Vi designar för konsumenterna, men just nu tror jag att de är förvirrade och inte vet vilken kollektion de egentligen tittar på, förklarade hon för modejournalisten Susanne Ljung som senare återgav citatet i en krönika i Dagens Industri.

Förvirrade eller ej, intresset för Donna ­Karans plagg tycks inte vika. Karan-­karavanen tuffar vidare, möjligen för att tidlös design ­håller i längden.

I bildspelet kan du kolla in våren 2014 hos både Donna Karan och DKNY!

FAKTA

Tar avstånd från stress

Sin höga produktionstakt till trots tog Donna Karan tidigt avstånd från den moderna tidens hets och stress. Hon började med yoga för sin egen hälsas skull redan 1966, äter numera enbart rawfood och har i flera intervjuer gett uttryck för behovet av ett mer holistiskt synsätt på hälsa.

   Tillsammans med designern Sonja Nuttall är Karan initiativtagare till Urban Zen Foundation, en stiftelse som bland annat arbetar för att inkludera mer alternativmedicinska behandlingar för både kropp och själ.

AV: Mia Sahl FOTO: AP

ARTIKELN HANDLAR OM