Fredagsintervjun: Happy Plugs

Möt mannen bakom de moderiktiga lurarna

Foto: Happy Plugs
NÖJE

Det svenska hörlursmärket Happy Plugs lanserades för drygt två år sedan. Då med fem färger i portföljen. I dag finns de moderiktiga lurarna i en uppsjö av nyanser och bärs av celebriteter världen över. Theyouway har träffat grundaren Andreas Vural.

Andreas Vural: "Jag blir varm i kroppen när jag ser folk på stan som bär Happy Plugs".

Vem är du?

– Många ser mig som en entreprenör men jag vill hellre titulera mig som livsnjutare då jag fokuserar på saker och idéer som jag tycker är fantastiskt roligt och som jag brinner för. Jag har hunnit starta en hel del bolag och även gått på en del nitar men samtidigt också lärt av mina misstag vilket har gjort att Happy Plugs lyckats så bra.

Varför valde du att satsa på just hörlurar?

– Idén föddes när jag letade efter ett par rosa hörlurar till min flickvän. Jag upptäckte att det var svårt att få tag på färgglada mobilaccessoarer, att luckan på marknaden gav utrymme för designade hörlurar med bra prestanda till ett plånboksvänligt pris. Där valde jag att ta saken i egna händer. Jag sprayfärgade ett par vita hörlurar så de blev rosa och därifrån växte idén om konceptet ”What color are you today?” fram. 

När under resans gång förstod du att ”det här kommer att slå och bli riktigt stort?

–  Vi har ju bara funnits på marknaden i lite drygt två år. Mitt stoltaste ögonblick var när vi blev nominerade till Guldknappen Accessoar 2013 av Damernas Värld. Det var ett kvitto på att vi är ett erkänt modevarumärke på den svenska marknaden och att vi blir uppskattade för det vi gör. Att bli nominerad till det eminenta priset som tidigare vunnits av starka varumärken som Efva Attling, Triwa och Maria Nilsdotter, kändes oerhört hedrande.

När är det som tuffast att driva eget bolag?

–  Det tuffaste har på sätt och vis också varit den framgång vi haft med Happy Plugs. Att få bolaget att växa så snabbt på kort tid kräver mycket av min tid och energi. Då Happy Plugs har kontor världen över (Los Angeles, Stockholm och Hong Kong) och säljs i alla världsdelar jobbar vi mot alla tidszoner. Det innebär att det ibland blir extremt långa arbetsdagar och en och annan övernattning på kontoret.

Happy Plugs har fått en enorm genomslagskraft i sociala medier, hur har ni lyckas med det?

– Redan från dag ett har vi jobbat hårt med PR och att bygga ett kontaktnät inom sociala medier. Idag jobbar vi nära med PR byråer på flera marknader men sköter den största delen av det dagliga PR arbetet själva. Det viktigaste för oss är att bära ut en samstämmig och enhetlig bild över Happy Plugs i alla kanaler, vad vi än gör. 

Vad är det bästa med jobbet?

– Att få fånga upp idéer som ligger och gror och göra verklighet av dem, det är magiskt. Det låter klyschigt men varje dag är en ny utmaning och som ger nya möjligheter till att utveckla mig själv, vår produktportfölj och bolaget. Happy Plugs har gett mig möjligheten att se delar av världen jag bara kunde drömma om och det kommer jag för alltid att vara tacksam för.

Vilket är ditt hittills häftigaste minne med Happy Plugs?

– Det häftigaste var att bli uppringd av en stor känd amerikansk artist som berättade hur mycket han gillar det jag gör och frågade om vi kunde hitta en väg till ett samarbete. Tyvärr kan jag inte berätta mer om det eftersom samarbetet kommer att offentliggöras senare i år.

Hörlurarna bärs av celebriteter runt om i hela världen. Vem är den mest kända personen som är ägare till ett par av era lurar?

– Det är många celebriteter som använder våra produkter och utan att nämna några namn så blir jag lika varm i kroppen när jag ser folk på stan som bär dem.

Vilka hörlurar är dina egna favoriter ur kollektionen?

– Det ändras från dag till dag och efter humör. Jag gillar mina In-Ear silverlurar som matchar min klocka.

Det är fredag idag – hur ser din drömhelg ut?

– Jag har ju en förkärlek för USA så min drömhelg spenderar jag i LA på en surfbräda, för att sedan äta en riktigt bra hamburgare med nära och kära.

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode