Romerska herrkläder får pris

Castor Pollux är årets vinnare av Swedish Fashion Talents

1 av 7
NÖJE

Romarriket segrar igen! Herrvarumärket Castor Pollux tog hem det prestigefyllda modepriset Swedish Fashion Talent of the Year och dess prissumma på 50 000 kronor.

Theyouway ringde upp märkets grundare Henric Dahl dagen efter prisceremonin på Kulturhuset i Stockholm.

Grattis, hur känns det?

Henric Dahl

– Jättebra! Det känns som en bekräftelse efter allt slit jag har lagt ner, jag har jobbat nästan dygnet runt det senaste året.

Varför tror du att det var just du som vann?

– Jag tror att det handlar om min bredd. Jag har inte bara fokuserat på designen utan även lagt stor vikt vid tyger, fabriker, hemsida och fotograferingar och inte lämnat någonting åt slumpen.

Castor Pollux grundades 2013 i Göteborg och namnet kommer från den romerska mytologin. Castor och Pollux var ett tvillingpar som sägs ha hjälpt romarna att vinna ett stort slag år 495 före Kristus. Som tack byggdes ett tempel till deras ära – Templum Castorum – utanför Rom. De är även Castor och Pollux som bildar stjärntecknet Tvillingarna, som Henric Dahl är född i.

– Namnet står för tvåsidighet och det går igen i min design. Jag kombinerar det klassiska hantverket med nya innovativa material och moderna silhuetter. I det gamla Rom var templet en plats där de förvarande skatter och där senaten träffades, och jag ser mitt märke som en samlingsplats för konnässörer och finsmakare där den första kammaren består av kläder.

På vilket sätt är kläderna inspirerade av romarriket?

– Jag har plockat upp gamla bilder och ristningar till mina mönster, gjort skjortknappar i metall vilket inte är så vanligt och alla plagg har romerska namn. I framtiden vill jag gå ännu hårdare mot det romerska och göra mer extrema plagg.

Henric Dahl har en lång erfarenhet inom olika delar av modebranschen. Han har bland annat jobbat på Harrods i London, som inköpare på Armani, varit chef för en butik som sålde märken som Vivienne Westwood och Comme des Garçons och designchef på Atlas Design i Göteborg.

– Det gör att jag kan hela processen, vilket gör att jag har sluppit åka på de värsta smällarna. Men vissa problem dyker alltid upp, hur väl man än kan branschen.

Vad tycker du om den svenska herrmodescenen?

– Den är lite stereotyp och safe. Men skulle kunna hänga kläder från flera av de stora svenska märken på samma stång och inte se någon skillnad. Svenska män, i synnerhet i Stockholm, klär sig väldigt bra men det är lite väl ängsligt och märkesfixerat. Jag vill tillföra något som sticker ut. Min ambition är att skapa kläder som har en internationell stil och som är lite mer vågad i sina färger och silhuetter utan att det blir clownigt. Och jag har märkt att det finns en stor efterfrågan bland konsumenterna – de mer extrema plaggen är de som säljer bäst.

Hur är Castor Pollux-mannen?

– Han är väldigt självsäker och behöver inte skylta med märken och etiketter. Han extrovert och lite excentrisk, ganska osvensk i grundmentalitet, och gillar att använda färger.

I din beskrivning av märkets filosofi skriver du att ”en värld där det enda syftet är att tjäna pengar inte är en värld värd att leva i”. Hur yttrar sig det i ditt företag?

– Jag tycker att det är skrämmande när kapitalismen blivit så hård att människor brinner upp i fabrikerna i Bangladesh för att företagen vill hålla nere kostnaderna så att de kan sälja så billiga kläder som möjligt. Jag vill hellre att folk köper färre plagg i högre kvalitet som varar längre. Jag producerar alla mina kläder i Europa så att jag har full kontroll över arbetsförhållandena i fabrikerna.

Till slut, hur ska du fira vinsten?

– Jag firade lite igår efter visningen tillsammans med mina modeller. Nu gäller det att bibehålla mitt fokus och jobba vidare med att lansera märket internationellt. Prispengarna kommer nog gå till att resa till Spanien för att ha möten med investerare.

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode