Cheap Monday satte eld på Kungsan

1 av 9
NÖJE

I höstas visade Cheap Monday sin kollektion i en simhall och avslutade hela kalaset med alla modeller simmandes i poolen. Så hur topppade de poolpartyt i år? Med att sätta Kungsträdgården i brand.

Sveriges modeelit tar sig halkandes ner mellan snödrivorna i Kungsträdgården, slår sig ned på träbänkar och virar in sig i filtar. Det har varit en annorlunda dag på modeveckan. De frusna människorna började dagen på hotell Diplomat med att äta frukost medan modeller stegade runt i olika rum för att visa upp Hunkydorys nya kollektion. Efter lunch kom nästa överraskning, By the No:s premiärvisning. I en liten butik på Biblioteksgatan stod modeplaggen uppställda mellan högar av aska och i fönstret stod konstnären Jesper Waldersten och målade på rutorna. Till sist hamnade de i Kungsträdgården invirade i filtar. Modeveckans catwalkvisningar är i förändring och i täten för trenden går modemärket som förra året satte publiken i en simhall och detta året placerat dem på bänkar i Kungsan. Cheap Monday.

Flugornas Herre

Musiken dundrar ut i högtalarna och hela catwalken sätts i brand. Bokstavligt talat. Modellerna går runt brinnande träpålar. En annan del som inte riktigt är vad den brukar är publiken. Runtomkring de invirade står alla som vill. Visnignen är öppen för alla och envar.

– Inspirationen till allt det här kommer från boken ”Flugornas herre”. Vi ville skapa den där tribala känslan av ungdomar på en öde ö och anarki. Vi passade på nu mitt i vintern att vara utomhus för att få den här råa och utsatta känslan. Det här är ju också ett ställe där många kan komma och titta och vi vill gärna bjuda in folk som inte så ofta får gå på visningar, förklarar Carl Malmgren och Richard Hutchinson från Cheap Mondays designteam.

För Hunkydorys del handlade inte om Flugornas herre utan om att gå tillbaka till grunderna, de klassiska gamla Parisvisiningarna i runda rum. Och för By the No var deras annorlunda visning ett sätt att föra samman konst och musik.

– Man ser ju att folk försöker hitta nya ställen att visa på. Det finns nog ett sug att uttrycka sin egen personlighet i varumärket förutom kollektionen, musiken och stylingen så även i lokalen, säger Carl Malmgren.

Hur många visningar som faktiskt kommer att ske på det klassiska sättet, i Berns stora spegelsal, nästa säsong blir spännande att se. Och vilket märke kommer att ta visningskonsten ännu ett steg.

Text: Rebecka Wållgren Foto: Frida Möller /Studio Emma Svensson

ARTIKELN HANDLAR OM