”Vi ville inte fortsätta alls”

Astrid Olsson och Lee Cotter berättar om sitt nya modemärke

1 av 12
NÖJE

Ur askan efter V Ave Shoe Repair reser sig ett nytt modemärke. Astrid och Lee berättar om By the No och den svåra tiden innan glädjen kom tillbaka.

Wellpapp tas ner från fönstrena på en liten butikslokal på Biblioteksgatan. På dörren står det By the No. Och bakom den står en uppspelt designerduo bestående av Astrid Olsson och Lee Cotter. Förra året valde de att efter en konflikt med styrelsen lämna  V Ave Shoe Repair som de grundat ett decennium tidigare. Märket gick sedan i konkurs och det blev kusligt tyst. Men så släpptes äntligen nyheten i slutet av 2014 att paret skulle göra något nytt. Ett nytt modemärke som skulle bjuda in andra kreatörer för samarbeten. Sedan dess har spänningen varit olidlig. Så kom dagen äntligen när Astrid och Lee  skulle visa upp sin nya kollektion i samarbete med konstnären Jesper Waldersten.

Grattis! Alldeles strax är det premiärvisning, hur känns det här?

– Det känns jätteroligt. Det är så kul att jobba på ett annat sätt och i ett nytt sammanhang. Kolla, nu ska Jesper börja måla i fönstrena, säger Astrid.

Hur stor del har Jesper Waldersten haft i själva kollektionen?

– Ganska mycket faktiskt, i början var det inte tänkt att vi skulle jobba med hans konst exteriört med vi kunde inte låta bli, det var så himla vackert. Den här mönstret är egentligen en stor tavla som är tryckt på ett tyg i en liten ateljé i Portugal, säger hon och håller upp en av kapporna.

Finns det kvar något arv från V Ave Shoe Repair i det här?

– Det är själen från Lee och mig. Formen sitter i oss och inte varumärket.

Hur är det att lämna något man skapat för att börja om från början?

– Vi känner oss som en fågel Fenix. Det som hände med  VAve Shoe Repair var något som var jättejobbigt, det kändes som att vi dog. Vi ville kanske inte förtsätta göra det här alls om jag ska vara helt ärlig. Men så fick vi tid och stöd, människor som peppade oss. Sen fick vi kraft och kände att vi vill dela vår kreativitet över gränserna. Så vi bjöd in Jesper och helt plötsligt var det jätteroligt igen. Bra form kommer faktiskt från glädje. Den här kollektionen är rent kreativt processmässigt den roligaste vi någonsin har gjort, säger Lee Cotter.

Är askan en Fågel Fenix-referens?

– Lite, vi har begravt allt gammalt och börjar om på nytt. Vi har i vår process tillsammans med Jesper pratat om begravning, mycket utifrån vart vi själva var då. Vi pratade om vad man har på sig vid en begravning och de olika karaktärerna som finns där. Vem kommer, vem ska ärva, vem är angelägen, vem är girig, vem är ledsen, säger Astrid.

Sedan kan de inte hålla sig stilla längre, de vill titta på konstverkan som skapas på rutorna och släppa in den långa, långa kön av människor som nyfiket står och trycker utanför dörren för att bevittna när By the No föds ur aska.

ARTIKELN HANDLAR OM