Hitta din matprofil

HÄLSA

Går du upp i vikt trots att du inte äter några mängder?

Har du provat alla dieter som finns utan att lyckas? Byt ätmönster!

Hälsa hjälper dig hitta din matprofil.

Foto: KATRIN JAKOBSEN
Testa dig själv och hitta din matprofil. Läs sedan matråden för just din personlighet.

Att äta rätt är inte det lättaste. Att sedan "rätt sätt" faktiskt varierar mellan olika individer, matvanor, tycken och smak gör inte saken bättre. Den metod som fungerar för en person kan vara helt fel för en annan. Har du provat alla bantningskurer som finns, bara för att konstatera att de inte biter på vare sig vikt eller midjemått?

Lösningen kan vara att anpassa ditt ätmönster efter din matprofil. Kanske är du duktig och håller nere på kalorierna under veckorna, men slarvar för mycket på helgen. Eller så är du ett föredöme på fikapauserna på jobbet och undviker allt fett, men "provsmakar" desto mer när du bakar åt andra. Eller månne förnekar du in i det sista att du faktiskt äter fel!

Gör vårt test och kolla vilken matprofil du har. På nästa uppslag får du råd om hur du ska lägga om vanorna för att passa just din personlighet.

TEST Vilken matprofil är du?

Anteckna bokstäverna vid de påståenden som stämmer in på dig.

1. Jag tycker att jag gör allting rätt, men inget händer på vågen. (G)

2. Lördag och söndag kväll unnar jag mig godis, chips och ostbågar. (C)

3. Jag provar ständigt nya bantningskurer, men utan att lyckas gå ner i vikt. (E)

4. De senaste åren har jag gått upp i vikt, fast långsamt. (G)

5. När jag ätit mer än jag tänkt mig slår jag undan samvetskvalen. (A)

6. Jag är ofta stressad och orolig. (D)

7. Jag äter mer när jag stressar än annars. (D)

8. Om någon annan äter gott, gör jag det också för att vara artig. (B)

9. Äter jag för mycket choklad eller chips kompenserar jag med en snaskfri vecka. (F)

10. Jag hittar ofta "speciella tillfällen" som en ursäkt för att jag ska få äta god mat. (B)

11. Jag äter ofta stående eller framför tv:n. (D)

12. Min typiska lördagsmiddag består av tre rätter, inklusive god efterrätt. (C)

13. Jag äter mindre och nyttigare när andra ser på. (E)

14. När andra säger att jag borde hålla igen tror jag inte på dem. (A)

15. Under dagen missar jag ofta flera mål på grund av

tidsbrist. (D)

16. En god helgmiddag avnjuts bäst med alkohol. (C)

17. Jag äter mest godis hemma när ingen ser på. (E)

18. Jag vill inte veta om jag gått upp i vikt och väger mig aldrig. (A)

19. Jag hårdbantar ofta och blir arg på mig själv om jag misslyckas. (F)

20. Jag är inte rädd för att gå upp i vikt, fastän jag lagt på mig senaste året. (B)

21. Om jag inte ätit gott på länge belönar jag mig själv med en jättemiddag. (F)

22. Jag äter extremt sunt i veckorna, men unnar mig på helgen. (C)

23. Jag tycker inte att jag äter så mycket, utan jag stoppar bara i mig godis och snacks då och då. (G)

24. När någon bjuder på godis tar jag så lite jag kan. (E)

25. Jag blir förvånad varje gång jag väger mig och ser att jag har ökat i vikt. (G)

26. Jag unnar mig vilken mat jag vill, oavsett om jag går upp i vikt av det. (B)

27. Jag drar mig för att lägga om matvanorna så länge det går. (A)

28. Äter jag för mycket en helg tvingar jag mig själv att springa bort kalorierna nästa dag. (F)

Kolla vilka bokstäver du har flest av. Läs sedan här vilken profil du tillhör. Observera att du kan ha egenskaper av flera profiler. Läs då råden på samtliga av dessa. Du får personliga tips hur du lägger om dina matvanor.

Källa: ”Outwit your weight” av Cathy Nonas, Rodales förlag

Tipsa Hälsa

Är du överviktig?

Räkna ut ditt BMI

Sara Milstead