Otåliga tjejen som vill bli snygg snabbt

Kom i form med fitness-expertens bästa tips

HÄLSA
Foto: Sara Ringström
FRIDA HARDARDOTTIR vill se snabba resultat av sin träning.

Tränaren Camilla Porsmans råd: Eftersom målet i första hand är att få upp flåset och få en tajtare kropp rekommenderar jag en rad olika pass. I stället för den vanliga styrketräningen rekommenderar jag bodypump. Det är viktigt att hela tiden fortsätta utmana sig själv i dessa pass genom att successivt försöka lägga på mer vikt i övningarna. Gör man det kommer resultatet snabbt att synas i form av fler och fastare muskler.

För att få upp flåset behövs mer konditionsträning. Här rekommenderar jag en variation mellan olika typer av pass, som boxaerobics, bodyattack, intensiv yogaträning och dansaerobicspass. Man kan också pulspromenera, jogga, cykla, åka skidor, simma och så vidare i stället för eller som variation till gympassen.

För att lättare behålla motivationen rekommenderar jag konkreta mål – till exempel att orka jogga eller pulspromenera milen på en viss tid och att låta testa sin kondition, styrka, rörlighet och eventuellt också kroppskomposition. Sedan testar man en gång i kvartalet för att se förbättringen.

Träningsvecka

Frida: Jag vill ha en tajtare kropp

Tidigare på aftonbladet.se

Snygg på utsidan eller stark på insidan? Har du bråttom eller får träningen ta tid? Fitnessexperten och frilansjournalisten Camilla Porsman tipsar om bästa träningen för fyra olika behov.

Petra Weiss

ARTIKELN HANDLAR OM