Feta dör oftare i trafikolyckor

Krav på ändrad bildesign efter nya rön

HÄLSA

Inte nog med att de drabbas av fler sjukdomar – ny forskning visar att överviktiga löper mer än dubbelt så stor risk att dö eller skadas svårt i bilolyckor jämfört med normalviktiga.

Foto: Kalle Assbring
FARLIG MAGE Forskning visar att överviktiga skadas värre i trafikolyckor.

Människor som väger mellan 100 och 119 kilo löper mer än så stor risk att dö om de är inblandade i bilolyckor jämfört med de som väger under 60 kilo.

Den slutsatsen har forskare i Seattle, USA, dragit efter att ha studerat 26.000 människor som krockat.

Feta dör – magra får frakturer

I studien tog forskarna fasta på BMI (Body Mass Index) – ett mått där övervikten räknas fram genom att jämföra längd och vikt.

För människor med ett BMI mellan 35 och 39 – över 30 är fetma – är sannolikheten att de ska dö i en krock mer än dubbelt så stor som för de med ett BMI kring 20.

I en annan studie har forskare i Nya Zeeland studerat döda och skadade i bilolyckor under tio års tid – och kommit fram till samma resultat som sina amerikanska kollegor.

Studien visade även att magra människor – som är mindre skyddade av kroppsfett – oftare får frakturer.

Tillverkarna måste ta ansvar

RAC, en brittisk motsvarighet till Motormännen, hävdar att biltillverkarna måste ta sitt ansvar.

– Krocktester med annorlunda dockor skulle tillsammans med teknikutveckling kunna göra att överviktiga inte skadades lika svårt, säger RAC:s vd Edmund King till BBC.

Lars Åhman, före detta ordförande i Överviktigas riksförbund, håller med.

– En airbag är anpassad för att klara 95 procent av befolkningen. Det innebär att någonstans kring 100 kilo går gränsen – över det blir den mer eller mindre värdelös, säger Åhman.

”Inga elefanter i baksätet”

Bilbältenas längd är ett annat problem. Under sin tid som ordförande uppvaktade Lars Åhman bland andra Saab och påpekade att överviktiga inte kunde få på sig deras bälten.

Och det har blivit bättre. Numera kan Lars Åhman få på sig bältet i de flesta bilar – så länge han sitter fram.

Bak är nämligen bältena ofta kortare, något som ställer till problem

– När man åker taxi hamnar man ofta i baksätet. Ni vet den där gamla kampanjen ”Inga elefanter i baksätet”, då var det en unge på 50 kilo som fick samma kraft som flera ton – tänk dig en man på 180 kilo! säger Åhman.

Gamla fel

För att rätta till problemen krävs krafttag.

– Vägverket skulle kunna göra mer, ställa hårdare krav på tillverkarna, säger Åhman.

Från verkets håll menar man att tillverkarna har rättat till många av felen i de nyare modellerna.

– Men det är klart, skulle det visa sig att det fortfarande finns allvarliga problem så får vi sätta oss ner och prata med tillverkare och importörer, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

Räkna ut ditt BMI

Anders Thoresson

ARTIKELN HANDLAR OM