Så når du din idealvikt

Har du många gånger försökt gå ner i vikt, men alltid fallit tillbaka i gamla vanor? Nå din målvikt en gång för alla.

HÄLSA
Foto: Jan Danielsson
tidsoptimist? Att gå ner i vikt handlar om att ändra livsstil. Ha inte för bråttom.

Många försöker gång på gång gå ner i vikt. Man går ner några kilon, tappar lusten eller skyller på annat och går upp igen.

Alla vet att grunden till vikt- minskning är bra kost och fysisk träning. Men varför är det så svårt att genomföra?

– Orsaker till dålig motivation är att man har otydliga mål och inte har klart för sig varför man vill gå ner i vikt, säger Tomas Enhager, konsult i personlig utveckling.

I stället för att tänka kortsiktigt ska vi placera vår vikt i ett större sammanhang, menar han.

Hur vill jag må?

– Ha ett treårsperspektiv och fundera på: Hur bra tänker jag må, hur kär tänker jag vara, vilket jobb vill jag ha och vilka drömmar ska jag ha uppnått om tre år? Då kommer vikten att sköta sig själv, men det krävs att du ändrar livsstil.

Oftast förväntar vi oss att endast några veckor ska vara tillräckligt för att vi ska ändra våra liv.

– Det går inte att komma på i september att man ville ha solrosor i rabatten. Tänk i stället långsiktigt och ge dig en chans att lyckas.

Jämför inte med andra

Tomas Enhager tycker att vi inte ska titta på vad alla andra gör, utan i stället fundera över hur vi själva mår och leva vårt eget liv. I ett treårsperspektiv kan målet vara att få sitt liv i balans.

– Ta reda på hur just din kropp är när den är i balans och inte förankrad till något skönhetsideal. Det är bättre att jaga liv än att jaga kilon. Jagar du i stället liv och har det bra kommer kroppen också i balans. Du behöver inte hetsa dig till det.

Chatta om viktminskning:

Helena Mayer