Jag gör allting rätt, men går ändå inte ner

Thomas Enhager chattade med läsarna om hur man behåller motivationen att gå ner i vikt

HÄLSA

Myran säger: Hur gör jag för att låta bli att äta godis eller sötsaker på eftermiddagen? Jag blir så trött om jag låter bli.

Tomas Enhager säger: Hitta något alternativ. T ex. minimorötter. Drick någonting istället, vätska. Uppenbarligen behöver kroppen nånting eftersom du blir trött.

? säger: Hejsan Tomas!tänkte fråga dig en sak; om man har motivation och försöker på alla sätt och vis att gå ner i vikt men det ändå inte fungerar, vad gör man då? har sedan 3 månader cyklat 5km + sprungit minst 5km 6 dagar i veckan utan att gå ner ett enda kilo. har även ändrat mina matvanor men inget händer. nånting måste vara fel va?

Tomas Enhager säger: Allting låter helt rätt. I början när man börjar kan det ta lite tid innan man tappar kilon. Det kan komma muskelmassa istället för fett. Förutom att tappa kilon så är en viktig fråga hur du mår. Mår du bra av att ändra kostvanor och motionera så är mycket vunnet bara där. Sen kommer kilona att försvinna om det är så att du är överviktig. Bra jobbat och lycka till i fortsättningen.

Sofie säger: Hur gör jag om jag vill nå resultat snabbt?

Tomas Enhager säger: Åk iväg till en hälsogård och kör en fastekur och träna samtidigt under uppsikt av dietister.

Sofie säger: HUr ska jag kunna hålla motivationen uppe hela tiden??

Tomas Enhager säger: Jag tror på långsiktiga mål. Och att sätta in kostvanor och motionsvanor i ett större sammanhang. När jag har ett stort mål: att så bra vill jag må om ett år, då brukar vara lättare att hålla motivationen uppe. Sen brukar det hjälpa om jag har någon omkring mig som kan stötta mig på ett sätt som hjälper mig.

sussi säger: Jag är ganska duktig på att äta bra under arbetsveckan, men sen när helgen kommer vill man ju festa till det, och så blir det feta såser och vin och chips etc. Annars blir det så tråkigt. Har du nåt tips på hur jag kan ändra de vanorna?

Tomas Enhager säger: Varför ändra. Det låter bra, men du behöver inte ta så stora mängder om du tycker att det är för mycket. Men man har rätt att må bra och äta gott också.

hhh säger: Är det bättre att helt skippa sötsaker än att försöka hålla det på en låg nivå? Det borde väl vara lättare att avstå då, eller?

Tomas Enhager säger: Det är en personlighetsfråga. En del personer har lättare att avstå helt. Andra klarar av att hålla balansen på en lagom nivå. Det får du känna efter själv vad som passar dig.

Lorry säger: Min kompis brukar träna med mig, men hon är så himla intensiv så jag har tappa motivationen för att gå dit. Hur ska jag hitta tillbaka till min träning, och samtidigt kunna få med min kompis?

Tomas Enhager säger: Prata med din kompis och förklara att du behöver träna på ditt sätt annars fungerar det inte. Förklara också vad ditt sätt innebär och se om hon kan ställa upp på det. Kanske kan ni träna på varandras sätt varannan gång.

Eva säger: Det är inte första gången jag försöker gå ned i vikt, och eftersom jag alltid misslyckats förut - har gått ned men sedan upp igen - känns det svårare att hitta motivationen. Framför allt känns det svårt att få med sig familjen, man och 3 barn, när de vill fortsätta äta onyttigt, och det känns jobbigt att alltid behöva laga fler maträtter. Har du nåt tips?

Tomas Enhager säger: Att gå ner i vikt innebär inte bara att ändra matvanor. Det är oftare hela livssituationen, att hitta mindre stress i familjelivet, få familjen att hjälpa till, tid för egna projekt och eget välbefinnande. När man mår bra inuti och har balans i tillvaron så brukar kroppsvikten hitta sig själv. Ett annat alternativ är att du lagar din mat och låter dem äta den oavsett vad de tycker om den för att stödja dem. Det ska inte behöva vara buffé hemma. Gör det med kärlek så blir det bra.

Padde säger: Om man tappat motivationen för sin träning, jag har tröttnat tror jag, hur kan jag få tillbaka den? Har tränat boxercise 1 ggr i veckan o spinning 2 ggr i veckan och nu tycker jag att det blivit tråkigt. Men jag vill köra vidare. Hur skan jag tycka det blir kul igen?

Tomas Enhager säger: Leta rätt på nånting som du tror skulle vara kul eller hitta en kompis som det är kul att träna med och kom ihåg att det går i perioder. Ibland kan det hjälpa att sätta upp små mål och träna mot de målen, intesitet, belastning, hur länge. Det kan hålla motivationen uppe.

? säger: När jag ser kakburken på eftermiddagsfikat på jobbet är alla tankar på viktminskning som bortblåsta, vad beror det på? Är det blodsockerhalten som säger till hjärnan att kakan är bra?

Tomas Enhager säger: Det kan vara blodsockerhalt, det kan vara vätskebrist, gammal ovana. Det spelar ingen roll vad det är. Låt hjärnan hitta ett alternativ. Lägg lite minimorötter i kakburken istället. Då kommer kakburken istället. Då kommer kakburken att innebära något annat än den gjorde tidigare.

Linda säger: Jag har varit noga med vad jag ätit, gått minst en timme innan frukost(3-4ggr/v), tränat med friskis & svettis...och jag har inte gått ner ett enda kilo. Vad gör jag för fel?

Tomas Enhager säger: Jag tror inte att du gör fel. alla är olika i kropp och sinne. En del tar längre på sig att gå upp i vikt, andra tar längre tid att gå ner i vikt och tvärtom. Tyvärr fokuseras det mycket på alla som har snabba resultat i media. att vi tror att alla ska ha snabba resultat för att det ska vara bra. Men jag tror att du gör helt rätt så fortsätt med din stil på ditt sätt. Se bara till att du mår bra och trivs med det su gör så kommer resten sköta sig själv.

Starke Staffan säger: Jag är lite för tjock, ungefär 20 kilo för mycket, men jag tycker det är så kul att festa med mina polare. Hur ska jag motivera mig till att inte vgå på så många roliga fester? (alkohol gör en väl fet va?)

Tomas Enhager säger: Fortsätt gå och ha roligt. Bara fundera på vilken typ av alkohol du dricker, hur mycket och vad äter du till. Se om det går att minska intaget av det du äter och dricker. Se om du kan få med kompisarna att börja träna också så att ni inte bara tränar. jag tror på att ha roligt och att man hittar balans i livet. Är det bara festa så kanske det går att göra något åt det där med balansen.

[email protected]@ säger: Jag har tappat motivation att gå ner tack vare medias bild av hur man "ska" se ut. Är 163 cm och väger 66 kg så jag är ju inte jättefet direkt men jag skulle ändå vilja hitta tillbaka till träningsmotivationen. Hur gör jag för att bortse från medias hets och motivera mig för min egen skull??

Tomas Enhager säger: Inse att det som står i media inte handlar om dig. Sätt upp egna mål och framför allt i termer hur bra du vill må. Hur vill du träna, varför vill du träna och med vilka. strunt i utseende och kilon. Det kan media få ta hand om.

MU säger: Jag har svårt att komma igång med träningen! När jag väl kommer igång så tröttnar jag efter några gånger, några tips på hur jag ska orka börja och fortsätta?

Tomas Enhager säger: Jag tror på att börja enkelt och lagoma portioner. När man vet att det är svårt att hålla motivationen uppe så hitta någon som du kan träna med som kan hjälpa dig att hålla motivationen uppe.

Tack för alla frågorna. Hoppas att ni förstår att det inte går att ge några uttömande svar. Se det mer som en uppmuntran att fortsätta med det du har börjat. Lyssna på din egen kropp. Den vet bäst.