Ät mer – gå ner

Ät mer, ät gott och gå ner ett kilo i veckan. Kropp & Hälsa lär dig balanserad kost-metoden som du kan följa hela livet.

1 av 2 | Foto: Mikael Gustavsen
TAPPA INTE BALANSEN! Med rätt balans i kosten kan du gå ner ett kilo i veckan.  
HÄLSA

Tappa ett kilo i veckan. Visst går det.

Och det är inga småportioner vi pratar om.

Glöm plågsamma bantningskurer. Lär dig i stället hur maten fungerar och påverkar kroppen och hälsan. Med en balanserad kost av proteiner och långsamma kolhydrater blir kroppens förbränning mer effektiv. Resultatet blir viktminskning.

Det hävdar Fedon Lindberg, läkare, forskare och specialist i invärtes-medicin, som har utvecklat en näringslära som kallas för balanserad kost-metoden.

Snabba kolhydrater är boven

Metoden går ut på att vi ska välja mat efter så kallat glykemiskt index, eller GI, äta färre snabba kolhydrater, mer proteiner och hälsosamt fett. Fedon Lindbergs bok ”Naturligt slank” (Forum) har gjort succé i Norge med över 100 000 sålda exemplar.

Glykemiskt index graderar kolhydrater efter hur de påverkar blodsockret.

Kolhydrater som förbränns snabbt och fort tas upp i blodet har högt glykemiskt index.

Mer kött, fisk och ägg

Enligt Fedon Lindberg äter vi i dag för mycket snabba kolhydrater såsom vitt bröd, potatis, pasta, ris och raffinerat socker. Höga toppar av blodsocker gör att mycket insulin insöndras, vilket leder till ökad fettinlagring och risk för diabetes.

– Stora internationella studier från bland annat Australien, Kanada och USA visar vilken stor betydelse regleringen av blodsockret har för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, tjocktarmscancer och bröstcancer, säger Fedon Lindberg.

För att få ett mer stabilt blodsocker ska vi äta mer kött, fisk, kyckling, ägg, baljväxter, nötter, grönsaker och bär, vilka ger en långsammare stegring av blodsockret, lägre insulinnivå och mindre hunger.

Närings- och bantningsexperter är fortfarande oense om hur effektiv GI-metoden är. Men nyligen publicerade studieresultat från bland andra University of Pennsylvania Medical Center, USA, visar att kolhydratreducerad kost är ett mer effektivt sätt att gå ner i vikt än traditionella viktminskningsmetoder.

Gick ner 5,8 kilo i snitt

Resultaten visar att de personer med svår fetma som fick den kolhydratreducerade kosten minskade sin vikt med 5,8 kilo i genomsnitt.

De som fick fettreducerad kost minskade vikten med 1,9 kilo.

Tio budord

Helena Mayer

ARTIKELN HANDLAR OM