Rolig träning får kilona att rasa

Steg 3 - Träningen

HÄLSA

Ha roligt på träningen, det är bästa sättet att lyckas. När du rör dig ökar förbränningen i kroppen och viktminskningen kommer som ett brev på posten.

Foto: sara Ringström
Kul och nyttig fritid. Den sista – men inte minst viktiga – delen i programmet är träningen. Börja med att hitta en träningsform du tycker är rolig och följ veckoprogrammet.

Ordet träning kan betyda så mycket. Elitidrottaren tänker ”jobb”, motionären ”kul fritid” och den som inte tränar alls tänker ”obehagligt” eller ”hinner inte”.

Oavsett vilken nivå du befinner dig på gör ökad fysisk aktivitet att du lättare går ner i vikt. Om du redan tränar regelbundet minst tre gånger i veckan ska du kanske främst koncentrera dig på de andra bitarna i viktminskningsprogrammet – hur du tänker och hur du äter. Och stick gärna emellan med en kortare eller längre promenad då och då så ökar din energiförbrukning ytterligare.

Om du däremot inte rör dig särskilt mycket är det dags att ta tag i det nu. Och bli inte förskräckt, träning är kul om du hittar rätt i det stora utbudet av träningsformer.

– Det allra första du ska göra är att välja en rolig aktivitet, säger Patrik Wetterqvist som är personlig tränare och som satt ihop träningsprogrammet här nedan tillsammans med sin kollega Fredrich Appelgren.

Är träningen rolig är chansen så mycket större att du ska fortsätta träna under lång tid.

När du väljer träningsform ska helst moment som kroppshållning, balans, kondition och styrka finnas med. Fundera dessutom på vad din träning ska göra för ditt huvud. Behöver du varva ner eller upp, vill du köra individuellt eller i lag?

Kanske vill du rida, gå på spinning eller träna styrketräning. Eller varför inte testa stavgång eller löpning, då slipper du passa träningstider. Vad du än väljer, ta i så att pulsen höjs och träna åtminstone tre halvtimmar per vecka.

På köpet får du jämnare aptit, bättre humör, ökad energi- och fettförbränning, bättre ork och i slutänden också en lägre vikt. Det sista förutsätter förstås att du äter vettigt också.

– Och sätt upp konkreta mål med din träning och ett datum när du vill gå i mål. Då är det lättare att lyckas,

säger Patrik Wetterqvist.

Ditt träningsprogram – vecka för vecka

Anna Björe ([email protected])