Doktorn ordinerar – så ska du äta

1 av 2 | Foto: cbs
Tummen upp för grönsaker. Dr Phil rekommenderar att halva tallriken ska bestå av grönsaker.
HÄLSA

Sluta räkna kalorier, kolhydrater och hur många gram fett du äter. Välj i stället mat som är näringsrik, ger få kalorier och mat som tar tid att laga och äta. Det är Dr Phils recept till bestående viktminskning.

Steg 1. Dela upp din tallrik

1. Tänk dig att du delar en mattallrik i fyra lika stora delar.

2. Vid varje måltid ska du fylla en del med protein och en del med stärkelserika kolhydrater. De två återstående delarna fyller du med grönsaker eller grönsaker och en frukt.

Steg 2. Lär dig portionsstorlekar

1. Bygg inga matberg av den mat du föredrar bäst.

2. Föreställ dig portionernas storlek. En portion kött, fisk eller fågel ska vara ungefär så stor som din handflata.

3. Dina frukt- och grönsaksportioner ska vara ungefär så stora som din kupade hand, eller som en tennisboll. Samma gäller keso, ris, pasta, müsli och stärkelserika grönsaker.

4. En skiva bröd räknas som en portion.

5. En skiva ost är en portion.

6. En portion fett är ungefär lika stor som din tumme, eller halva tummen om du har stora fingrar.

Steg 3. Planera dina måltider

1. Om du planerar dina måltider i förväg får du mer kontroll över din situation. Det minskar risken för impulsätande.

2. Planera en meny för tre måltider och två mellanmål per dag.

3. Drick åtta till tio glas vatten per dag.

4. Krydda din mat, men undvik mycket salt och kaloririka såser.

Steg 4. Följ din plan – men var flexibel

1. Var inte för fixerad vid antal portioner eller storlekar.

2. Var inte för fixerad vid vad du får och inte får äta, det kan sabotera din viktminskning.

3. Tillåt dig godsaker ibland, utan att falla tillbaka till gamla beteenden.

4. Hoppa inte över någon måltid.

5. Ät långsamt och njut av maten.

6. Ät inte efter klockan sju eller åtta på kvällen, eftersom förbränningen av maten är lägre på natten.

Dr Phils recept på ett gott liv

ARTIKELN HANDLAR OM