Dietistlinjen finns på tre ställen i Sverige

Josefine Jonasson chattade på Aftonbladet.se

HÄLSA

Viktklubbens dietist Josefine Jonasson chattade på Aftonbladet.se. Hon fick svara på frågor om hur man blir dietist och vad hon tycker om stenålderskost.

   Josefine Jonasson säger: Hallå hallå! Nu är jag på plats och beredd på alla era frågor!

Angelica säger: Hej Josefine! Jag undrar vid vilken skola du gick din utbildning? Min pojkvän vill sååå gärna bli dietist men han kommer tyvärr inte in, finns ju inte så många platser. Vet du om det är någon högskola/universitet som i framtiden kommer att utöka sitt program med en dietistlinje? Tacksam för svar! //Angelica

   Josefine Jonasson säger: Hej Angelica! Vad kul att han är intresserad av att bli dietist. Jag gick min utbildning i Umeå och vad jag vet så är det fortfarande bara Umeå, Uppsala och Göteborg som har dietistutbildning. Vet inte om någon kommer att utöka sitt programutbud. Hoppas att han fortsätter söka och snart får en plats. Önska honom lycka till!

Marie säger: Hej Josefine! Jag har ett enormt sockerbehov och undrar om man kan bli beroende av socker. Vad ska jag göra för att sluta? Finns det något bra substitut frånsett frukt? /Marie

   Josefine Jonasson säger: Hej Marie! Visst kan man få ett ökat sug efer socker om man äter mycket sockerrik mat. Någon ersättning förutom frukt kan jag ine ge förslag på. Det viktigaste för att undvika sockersug brukar vara att äta regelbundet och på så sätt minska risken för blodsockerfall.

sofi säger: hjälp mig. hur ska jag kunna gå ner i vikt? bor på internat och får lagad mat av skolan. den går inte att byta ut. är student och har inte råd till alla råvaror som behövs. snälla, har du ngra bra tips? mvh /Sofi

   Josefine Jonasson säger: Hej Sofi! Visst kan Du gå ner i vikt även om Du får lagad mat varje dag. Kanske till och med tack vare det... Om Du försöker fylla halva tallriken med grönsaker, 1/4 potatis/pasta/ris och 1/4 kött/fisk/ägg och är noga med att ta bara EN portion så tror jag att Du kommer att fixa det här. Om Du in kombination med detta undviker småätande och äter små mängder av godis, fikabröd och dyl så tror jag inte att det kommer att bli några problem alls. Lycka till!!

Johan säger: Hej! Ju mer man läser desto troligare verkar det som att paleolitisk kost (stenålderskost) är det som stämmer bäst in på hur vi egentligen bör äta. Hur ställer du dig till paleolitisk kost?

   Josefine Jonasson säger: Hej Johan! Jag tror inte att vi BEHÖVER äta denna typen av mat för att må bra och jag kan tänka mig att det är svårt i dagens samhälle att äta så i längden. Jag kan tänka mig att risken för olika näringsbrister finns om man inte är väldigt väldigt noggrann. Om man har testat och mår bra av att äta så ska man naturligtvis fortsätta men jag skulle inte försöka övertyga någon att börja med det.

Sara säger: Om man äter nyttigt och följer Pauluns rekommendationer om mat med lågt GI, är då hunger en bra indikation på när kroppen behöver mer energi?

   Josefine Jonasson säger: Hej Sara! Det ska Du nog fråga Paulun om egentligen. Även mat med lågt GI kan innehålla mycket kalorier så det behöver inte vara energisnålt bara pga det. Jag kan tänka mig att Du har rätt att hunger kan vara en indikation men jag kan inte säga att det ÄR så.

säger: Hej Josefine, jag har varit medlem i VK i två veckor och har faktiskt gått ner 4 kilo, lite för mycket egentligen. Jag tänkte höra med dig om varför jag är hungrig hela tiden, från att ha ätit ett mål om dagen och småätit har jag nu lärt mig att äta ialla fall frukost, lunch och middag. Jag tycker jag äter hela tiden men ändå går jag hungrig. / Stina.

   Josefine Jonasson säger: Hej Stina! Vd kul att Du har lyckats så bra - grattis! Att Du har gått ner så mycket nu i början är inte så ovanligt eller konstigt - förmodligen kommer takten att bli långsammare efter ett tag - Du behöver alltså inte bekymra Dig för det. ATt Du är hungrig kan faktiskt bero på att kroppen håller på att vänja sig vid Dina nya måltidsrutiner. Efter ett tag ställer kroppen in sig på att vara hungrig när den brukar få mat. Om Du fortsätter att vara hungrig tycker jag att Du ska öka Ditt kaloriintag lite - det är inte meningen att man ska må dåligt även om man försöker gå ner i vikt! Kämpa på - det går ju lysande redan!

Ananas säger: Hej Josefine! Jag undrar om det finns nån "fara" med att äta samma frukost varenda dag eller om det är bättre för formen om man varierar den?

   Josefine Jonasson säger: Hej! Nej, det är absolut ingen fara! Det kan till och med vara en trygghet att äta samma frukost - man slipper fundera på vad man ska äta och riskera att äta något man inte borde. Du gör helt rätt!

Christina säger: Hej Josefin, jag håller på med Cambridgekuren just nu. Hur rekommenderar du att jag äter efteråt för att säkert behålla vikten? Jag är inte sockerberoende, snarare gillar jag salta saker. Jag promenerar mycket och kör vattengympa.

   Josefine Jonasson säger: Hej Christina! Var noga med frukost+lunch+middag och 2-3 mellanmål. Använd Dig gärna av tallriksmodellen (S tallriken grönsaker, 1/4 potatis/pasta/ris/bröd, 1/4 kött/fisk/ägg) till lunch och middag. Ha också klart för Dig vilka som var Dina fällor innan Du påbörjade kuren - de finns förmodligen kvar även efteråt. Var rädd om Dig och lycka till!

Ananas säger: Hej! Påverkas formen och mitt i övrigt mycket strikta program i V.K på 1300 kcl mycket av om jag har en "ätardag" en dag i veckan då jag verkligen unnar mig allt jag tycker är gott?

   Josefine Jonasson säger: Hej! Det beror på vad och hur mkt Du äter på Din ätardag. Jämför gärna kalorier med pengar: det spelar ingen roll om Du handlar upp 1000 kronor på lördagen eller utspritt på veckans alla dagar - när pengarna är slut är de slut. Likadant med kalorier - äter Du mer än Du behöver går Du upp i vikt oavsett NÄR Du äter dem. Missförstå mig inte: Naturligtvis ska Du kunna unna Dig det Du tycker om men i lagom mängder.

Nicke säger: Hejsan! Jag är student och behöver gå ner i vikt. Hur påverkas koncentrationsförmågan, kreativiteten och inlärningsförmågan när man bantar?

   Josefine Jonasson säger: Hej Nicke! Om Du minskar drastiskt på energiintaget kan det påverka Din koncentration - men att minska drastiskt är inget vi rekommenderar. Gör små varaktiga förändringar - det vinner Du mest på. Låt det hellre ta lite tid. Lycka till med både skolan och viktnedgången!

Moderator säger: Hoppsan, vad klckan är mycket. Här är sista frågan:

nomorefat säger: Jag brukar känna mig väldigt trött på slutet av skoldagen. Ett par gånger den här terminen har jag t.o.m svimmat. Jag har fått höra att det beror på blodsockret. Vad kan jag äta för att slippa det?

   Josefine Jonasson säger: Hej! Hur äter Du under skoldagen? Det viktigaste är att Du äter frukost och lunch och gärna någon frukt under skoldagen för att minska risken för blodsockerfall av detta slaget. Ta gärna ett par frukter på eftermiddagen. Om Du äter ordentligt redan nu tycker jag att Du ska gå till Din husläkare och kolla upp så att det inte är något annat som är fel. Var rädd om Dig.

Moderator säger: Hej allihopa! Nu är chattet slut. Tack för alla frågor, tack Josefine för alla svar. En sammanfattning kommer inom kort.

   Josefine Jonasson säger: TACK alla för era frågor - bra start på veckan att få "prata" med er! Ha en fortsatt bra måndag!

ARTIKELN HANDLAR OM