Stress kan leda till småätande

Psykologen Kristina Elfhag chattade om negotankarna

HÄLSA

Att låta bli den där chokladkakan kan vara svårt. Ett sätt att lära sig låta bli är att fundera på varför man måste köpa godis på väg hem från jobbet.

Om ångesten över att man inte lyckas med sin viktminskning blir för stor kan det vara idé att söka hjälp, sade psykologen Kristina Elfhag i en chatt med Aftonbladets läsare.

Här kan du läsa hela chatten

Kristina Elfhag säger: Hej, nu är jag på plats för era frågor. Välkomna!

Kristina Elfhag

säger: Hejsan! Jag har länge försökt att gå ner i vikt.. Jag tränar regelbundet och äter hälsosamt men ändå lyckas jag inte gå ner som jag vill. Vad beror det på? Det är lätt att ge upp när man ändå inte ser något resultat. / Emma

Kristina Elfhag säger: Hej, det är svårt att veta utifrån din fråga hur din totala kalorimängd ser ut. Kan det vara så att du trots allt äter mer än du förbrukar och att problemet ligger i svårigheten att avstå från mat och annat onyttigt? I så fall kanske du ska fundera om det finns psykologiska anledningar till att du äter. Det kan finnas så mycket, allt från ensamhet och nedstämdhet till att vara beroende av mat. Bra att du försöker hålla bra vanor - men fundera alltså om där finns bitar du inte tagit itu med än.

Lycka till, Kristina

sara säger: När jag kommer hem från jobbet har jag ett jättestort sötsug och det är otroligt svårt att låta bli att köpa en chokladbit eller något i affären på väg hem. Hur ändrar jag det beteendet?

Kristina Elfhag säger: Hej Sara,

OK, du beskriver ett vanligt problem. Det kan handla om olika saker. Dels - hur äter du på dagen. Kan det vara så att ditt blodsocker dalar för att du ätit fel under dagen - då blir det svårt att stå emot chokladen. Kanske kan du äta en frukt eller något annat vettigt innan du går in i affären - om det är svårt att stå emot frestelse där. Annat att tänka på kan vara stress när du är på väg hem - finns något du kan göra för att stressa av utan att behöva ta till choklad. Sedan den psykologiska biten - vad händer när du är på väg hem från jobbet - tankar och reaktioner från arbetsdagen, eller kanske något som handlar om den tillvaro i hemmet du är på väg tillbaka till? Kanske kan du stanna till och känna efter om chokladbehovet bottnar i något sådant?

Lycka till,

Kristina

Eva säger: Min man behöver gå ner. Hur ska jag motivera honom utan att få honom att känna sig fet och ful?

Kristina Elfhag säger: Hej Eva, han måste vilja själv, det fungerar inte annars. Bra att du är medveten om risken att han kan känna sig fet och ful när du vill hjälpa. Kanske kan du fråga honom vilka vinster han själv kan se med en viktnedgång? Vill du verkligen hjälpa till kan du ju t ex också köpa hem läcker smalmat och se till att ni inte dukar fram onyttigheter. Sen måste han komma fram till ett eget beslut - det kan ta tid att bestämma sig för att ändra sin livsstil!

Kristina

säger: Hej Kristina!

Jag har en tonårsson som lider av övervikt. Ämnet är väldigt känsligt. Hur gör jag för att stötta honom i att gå ner i vikt då han själv mår dåligt av det? MVH Sara

Kristina Elfhag säger: Hej Sara,

ja det är extra känsligt med vikt och utseende i tonåren och mycket bra att du förstår detta. Gå varligt fram - att ta hjälp av mamma kan vara känsligt. Om det finns någon ungdomsgrupp för viktminskning vore det en bra möjlighet - där kan han identifiera sig med andra. I övrigt - hjälp inte till med att förse honom med onyttigheter genom att köpa hem sådant! Mår han verklighen dåligt och äter av sådana orsaker - överväg att kontakta skolpsykologen eller PBU. Skolpsykolog (eller kurator / sjuksköterska) kan han själv söka upp om du föreslår, om det är viktigt att få klara sig själv,

Kristina

Lotta säger: Jag börjar alltid bra med min bantning men sen tappar jag motivationen och ger upp. Sen känner jag mig dålig och äter som tröst. Hur ska jag komma ur det här och lyckas gå ner?

Kristina Elfhag säger: Hej Lotta, ja det är tålamodsprövande att gå ned i vikt. Kräv inte för mycket av dig själv, se till att äta god mat även om det är smalmat, fundera över vilka vanor du klarar av att ha på lång sikt. Var skonsam med dig själv vid motigheter, anklaga dig inte för felsteg. Försök se allt bra du gjort istället, och kom igen men nya försök. Tröstätandet - bra att du redan kan identifiera detta. Där kan du stanna till och fundera vidare, och kanske förstå mer om dig själv och dina reaktioner. Du kan också försöka hitta ersättningar, tröst som inte innehåller kalorier,

kristina

Therese säger: Jag har gått ner 15 kg hastigt, och är livrädd för att gå upp igen.Den tanken gör att jag inte längre kan äta normalt. Hur ska jag normalisera ätandet utan att gå upp i vikt?

Kristina Elfhag säger: Hej Therese,

ja, det är riskfyllt med den snabba viktnedgången. Bli nu inte paralyserad, försök äta vettigt. Jätteviktigt att du håller måltidsordningen och äter näringsriktigt. Risken är annars att du kommer att utveckla ätproblem och går in i en kamp kring ätande och bantning. Försök bryta din rädsla - du har redan vunnit så mycket, riskera inte det. Och var förstående mot dig själv, inga överkrav nu,

kristina

madelen säger: hej jag undrar om negotankar kan leda till stress? hur hanterar man sånt isåfall?

Kristina Elfhag säger: Hej,

ja visst kan man stressa sig med negotankar. Svårt att veta exakt hur detta gäller för dig. Allmänt kan man i alla fall säga att man ska försöka uppnå en förståelse för sig själv. Negativa tankar, självanklagelser och missnöje med sig själv leder sällan till något bra. Försök bryta det, och se det som är bra med dig,

kristina

Ann säger: Hejsan! När är det dags att söka hjälp för att övervinna negativa tankar om mat och vikt anser du?

Kristina Elfhag säger: Hej Ann,

oj, när man ska söka hjälp - ja om ångest och ett lidande som begränsar ens tillvaro finns med i bilden bör man nog söka hjälp. Att söka privat psykoterapi kan man ju förstås allting göra, t ex för att man vill förstå sig själv bättre. För andra passar det bättre att försöka ta sig vidare själv, hela livet är ju så att man ständigt utvecklas och blir alltmer klok,

kristina

säger: Jag vågar inte prata om min övervikt, skäms så Vad ska jag göra??? mvh Eva

Kristina Elfhag säger: Hej Eva,

du behöver ju inte prata om din övervikt om du inte vill det, det bestämmer du själv. Om du vill prata om detta bekymmer så bör du vända dig till någon du har förtoende för. Kanske finns någon annan överviktig i din bekantskapskrets? Kanske ni kan dela erfarenheter? Och - du ska inte skämmas, du har ett problem, försök ha förståelse med dig själv i stället. Var stolt över det du är bra på istället,

kristina

säger: Hej! Jag har fött barn för två månader sen. Jag gick upp 21 kilo under graviditeten, 13 kilo gick jag ner direkt efter förlossningen. Skulle behöva gå ner minst 15 kilo. Hur ska jag träna på bästa sätt? Banta kan jag ju inte göra nu när jag ammar, men hur många kalorier ska jag äta per dag? MVH Mie

Kristina Elfhag säger: Hej Mie,

på MVC kan de säkert ge dig info om hur många kalorier du behöver äta per dag när du ammar. Se till att äta riktigt bra och vettig mat. Jättebra att du redan har så bra föresatser och siktar på att gå ned extrakilona. Lite tid kan det ju ta att komma i form efter förlossningen, det får man räkna med,

kristina

nisse säger: Hej. Kan det inte vara så att vi är för bekväma och inte vana att kämpa för nåt längre - och därmed ger upp för lätt?

Kristina Elfhag säger: Hej Nisse,

ja det var en intressant tanke. Fast det är nog många som verkligen kämpar med ätandet och vikten, men det är inte alltid lätt när ätandet är så oerhört komplext sammanvävt med olika psykologiska faktorer, och när onyttig mat exponeras överallt. Men visst är det viktigt att fundera över termer som motivation och uthållighet, det har du förstås rätt i,

kristina

säger: Hur kan man bota tröstätande?

Kristina Elfhag säger: Hej,

tröstätande är allmänt utbrett. Man kan börja med att fundera över i vilka situationer man tröstäter, och kanske våga stanna till i känslorna. Se vilka tankar och kanske nya insikter som då dyker upp, det är ju också ett sätt att lära känna sig själv bättre. Det finns alltså mycket man kan göra själv, som en del i sin egen utveckling. Om problemen är stora kan man söka professionell hjälp. Är problemet tröstätning skulle jag rekommendera en terapeut som arbetar psykodynamiskt, d v s med känslor.

kristina

Kristina Elfhag säger: TACK för att jag fick ta del av alla era intressanta frågor! Lycka till nu allihop!

MVH

Kristina Elfhag

ARTIKELN HANDLAR OM