Tjocka kvinnor bemöts snorkigt

USA: Butiksbiträden diskriminerade kvinnor iförda ”fetdräkt”

HÄLSA

Överviktiga kunder behandlas sämre när de shoppar, visar en amerikansk studie.

De får färre leenden och mindre ögonkontakt – och de tilltalas i en mer negativ ton.

– Förhoppningsvis blir folk mer medvetna, säger Eden King, som lett studien.

Foto: AP
Färre leenden Butiksbiträden behandlar överviktiga kvinnor sämre, enligt en amerikansk studie.

Forskaren Eden King och hennes team vid Rice University i Houston lät tio vita, medelviktiga kvinnor mellan 19 och 28 år besöka 152 affärer i ett shoppingcentrum.

Ibland var kvinnorna strikt klädda, ibland mer vardagligt, och ibland hade de på sig en så kallad ”fetdräkt”, som fick dem att se överviktiga ut.

Avslutade samtal snabbare

De butiksanställda - av vilka nästan tre fjärdedelar var kvinnor - gav de överviktiga kvinnorna färre leenden och mindre ögonkontakt. De tenderade också att avsluta kontakter och samtal med de överviktiga kvinnorna snabbare, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

De överviktiga upplevde att de blev allra sämst behandlade när de hade på sig fritidskläder.

När de däremot drack en lågkalori-läsk och sa att de försökte gå ner i vikt, behandlades de ”överviktiga” kvinnorna på samma sätt som när de inte hade på sig dräkten.

– Vi hoppas att folk blir mer medvetna om vad överviktiga människor går igenom varje dag, säger Eden King till Reuters.

Kvinnorna följde ett manus, och uppgav i samtliga affärer att de letade efter en gåva åt någon annan.

”I butikernas intresse”

Efter varje besök fick kvinnorna fylla i ett formulär om hur de blivit behandlade, och forskarna gick även igenom en inspelning av besöket som spelats in av en dold apparat.

King och hennes team intervjuade också 191 personer, både medelviktiga och överviktiga, om sina upplevelser när de shoppat.

Enligt Eden King leder den diskriminering som överviktiga utsätts för till att de spenderar mindre tid - och mindre pengar - i butikerna. Därför, hävdar King, ligger det i butiksägarnas intresse, både etiskt och ekonomiskt, att förändra situationen.

Mia Carron