Ät vad du vill – gå ner i vikt

Hamburgare, bullar, choklad...

HÄLSA

LONDON

Choklad, pizza och chips.

Den senaste bantningsmetoden låter dig äta precis vad du vill – du går ner i vikt ändå.

Allt handlar om att äta vid rätt klockslag.

Foto: Börje Thuresson
Inget förbjudet Så länge du äter var tredje timme kan du äta hamburgare - och ändå gå ner i vikt.

Det låter för bra för att vara sant, men den nya bantningsmetoden ”Tre-timmars-dieten” lovar stadig viktnedgång trots att man kan äta både onyttigt och ofta. Hamburgare, läsk, munkar, kex, kakor, bullar, choklad, pommes frites, glass, pizza – inget är förbjudet.

Inga förbjudna sug

– Den som prövar metoden kommer aldrig att bli sugen på förbjuden mat för det finns inget som är förbjudet, säger Jorge Cruise till tidningen Independent on Sunday.

Fitness-gurun Cruise är författare till boken ”Tre-timmars-dieten” som direkt klättrat till toppen på New York Times bästsäljarlista. Enligt Cruise är hemligheten bakom att hålla vikten att äta regelbundet. Det bör aldrig gå mer än tre timmar mellan målen.

Skydd mot svält

– Om det går mer än tre timmar sätter kroppens skydd mot svält in och ämnesomsättningen går ner. Kroppen skyddar sig och börjar bränna muskler i-stället för fett, säger Cruise.

Han försäkrar att alla som följer hans metod kan fortsätta med ”vitt bröd, choklad och snabbmat” under dieten. Men de måste äta regelbundet och inte alltför stora portioner.

”Ett kilo i veckan”

Cruise lovar att de som följer dieten kommer att gå ner i snitt ett kilo i veckan. Tre-timmars-dieten påstås fungera genom att kroppens ämnesomsättning hålls uppe av att man äter regelbundet.

Skyddsmekanismerna, som alltid strävar efter att bevara fettet för perioder av svält, slås på så sätt ut.

– Då börjar kroppen bränna fett, inte muskler, hävdar Cruise.

Metoden får kritik

Hans ovanliga diet har fått stor uppmärksamhet och stort genomslag. Men det finns också de som ifrågasätter metoden och menar att den inte leder till viktnedgång – och att det är hälsovådligt att äta för fett och sött oavsett vad man väger.

– Det viktiga är vad du äter, inte när. Om man äter för många mål ökar man sin benägenhet att äta mycket och därmed gå upp i vikt, säger näringsforskaren Nilani Sritharan.

Boken ”Tre-timmars-dieten” släpps i Europa i augusti.

Så följer du tre-timmars-dieten

Jennifer Wegerup