Gå ner med tv-coachens supermetod

”Smarta val och portionskoll är nyckeln”

HÄLSA

Ät av allt, motionera i tiominuterspass och gå ner i vikt.

Den norska succé-coachen Kari Jaquesson från Kanal 5:s "Biggest loser" visar dig hur du går ner ett kilo i veckan - och har kul under tiden!

Foto: Kanal 5
Ingen kaloriräkning "I Biggest Loser räknade mitt lag inte kalorier, vi tittade på mängden mat. Det handlar om att få en vettig portionskontroll och göra smarta val", säger coachen Kari Jaquesson.

Inga krångliga dieter!

Inget kaloriräknande!

Inga timslånga träningspass!

I stället handlar det om att äta vanlig mat i kontrollerade portioner och om träning som alla har tid med.

Succécoachen Kari Jaquesson fick de norska deltagarna i Kanal 5:s "Biggest Loser" att rasa i vikt med sin enkla filosofi. I hemlandet är hon en populär fitnesspionjär. Själva dieten bygger på den norska Libradieten, som handlar om sund matglädje utan dåligt samvete och pekpinnar.

- Jag har aldrig förstått dieter som helt förbjuder vissa livsmedel, som bröd. Det är svårt för en person som alltid har ätit bröd att klara av en sådan diet, säger Kari Jaquesson.

Avsluta med något sött

Enligt henne ska en middag vara mättande och bestå av mycket grönsaker. För att få i sig mer grönsaker kan man börja middagen med en grönsakssoppa till förrätt. Middagen avslutas alltid med något sött för att få in så många smaker som möjligt i en måltid.

Helst ska man äta fem mål om dagen. För att hålla blodsockret uppe bör det inte gå mer än tre timmar mellan måltiderna.

Dansa varje morgon

Mat ska vara förknippat med njutning, inte försakelse och lidande, anser hon:

- Samma sak är det med träning, det ska vara roligt att röra på sig!

Man måste inte nödvändigtvis masa sig till gymmet och köra så att svetten lackar flera gånger i veckan. Kari Jaquesson tycker att man kan träna hemma också.

- Skaffa till exempel en motionscykel och träna hemma tio minuter om dagen. Det är en bra början om man är otränad. Sedan kan man öka intensiteten gradvis.

- Den största effekten får man inte av att träna stenhårt en gång i veckan utan av att röra på sig mycket i vardagen. Själv ser jag till exempel hissar som ett dödligt vapen. Ibland kan vågen också stå still en vecka utan att det är en katastrof. Det viktiga är att hitta en balans i livet som går att hålla på lång sikt, säger Kari Jaquesson.

Vivvi Toikkanen