Rensa i kylen – byt ut GI-fällorna

Ladda kylskåpet med smaskiga ostar och mörk choklad

HÄLSA

De flesta smalspäkningsmetoder kräver att godsakerna i kyl och skafferi byts ut mot torra, trista kex och smaklösa lightprodukter.

När du lever GI-rätt ska du göra precis tvärtom – fyll köksskåpen med feta läckerheter.

Foto: Sara Ringström
Ulrika Davidsson.

Vad sägs om att handla hem syndiga ostarna gorgonzola, västerbotten och parmesan? Och bunkra upp med smaskiga snacks som jordnötter, rostade solrosfrön och mörk choklad?

Fullt tillåtet enligt GI-metoden.

– Har man bantat i större delen av sitt liv och fått lära sig att lightprodukter är nyttigast och feta ostar värsta fettfällorna, är GI-metodern lite svår att förstå till att börja med, säger Ulrika Davidsson, Söndags kostexpert.

Ofta fulla av socker

Tankekullerbyttan är svindlande: standardmjölk gör dig smalare än lättmjölk, lätt­ostar ska ignoreras i kyldisken, medan helfet grevé gärna får hamna i matkassen.

– GI-metodens grund är att undvika snabba kolhydrater. Lightprodukter är ofta fulla med socker och lättostar innehåller mer mjölksocker än de fullfeta, säger Ulrika Davidsson.

Läs mer:

Erika Scott