Så går du ner med enkla 5-dagarsmetoden

Ett enkelt sätt att gå ner i vikt och njuta

HÄLSA

Gå ner i vikt och samtidigt njuta av pizza och godis – det är väl för bra för att vara sant?

Tja, enligt läkaren bakom den nya viktmetoden Cheater’s Diet – Fuskardieten – är det faktiskt fullt rimligt.

Hemligheten ligger i att växla mellan att vara jättestrikt och att unna sig nästan vad som helst.

Foto: Getty Images

Hör du till dem som brukar börja på en ny diet varje måndag – och varje helg sitter där proppmätt med godispapper upp till öronen? Och får du då dåligt samvete för att du inte klarade att hålla dieten?

Då är du extra lämpad för fuskardieten. Den bygger nämligen på att du SKA unna dig saker varje helg.

Misslyckades med vikten

Bakom metoden ligger den amerikanska läkaren Paul Rivas. Med traditionella diet- och motionsprogram hade han behandlat över 15 000 överviktiga patienter under 10 års tid men var inte nöjd med resultaten.

Så här såg de ut: Bantarna lyckades hålla fast vid sina dieter i genomsnitt sex veckor.

90 procent av alla som lyckades banta gick upp alltihop, plus lite extra, inom två år.

Inget dåligt samvete

Paul Rivas kom fram till att det är för att dieter helt enkelt inte fungerar. Han anger två skäl till det.

1. De är för strikta. Vi människor behöver omväxling och uppmuntran. Att helt plocka bort de livsmedel vi tycker mest om är dömt att misslyckas.

2. Efter en tids diet anpassar kroppen ämnesomsättningen till det nya lägre energiintaget och vi slutar att gå ner i vikt – om vi inte skär ner ransonerna ytterligare.

För att lyckas med bantningen ska man i stället se på den ungefär som man ser på sitt jobb. Ingen människa kan tänka sig att jobba sju dagar i veckan resten av livet. Utan helgens återhämtning skulle vi heller inte göra något särskilt bra jobb.

Fungerar på flera dieter

Lika omöjligt är det att begära av kroppen att den ska hålla en strikt diet för all överskådlig framtid. Förr eller senare kommer vi att misslyckas och när vi gör det får vi dåligt samvete, och svårare att motivera oss för nya dietförsök.

Men om vi i stället döper om misslyckandena till exempelvis njutningsdagar och bygger in dem i vår diet så slipper vi ha dåligt samvete och blir i stället stärkta av att vi klarar av att hålla oss till planen.

Dessutom talar vi om för kroppen att det inte är svält på gång och då inträffar det trevliga att kroppen faktiskt ökar förbränningen – och vi går lättare ner lite till.

Det är just växlingen mellan en strikt mathållning i veckorna och det mer utsvävande livet på helgerna som är nyckeln, enligt Paul Rivas, som hävdar att principen fungerar både på fettsnåla dieter och de som bygger på att äta färre kolhydrater, som GI.

Han får både medhåll och mothugg av Viktklubb-dietisten Josefin Jonasson.

– Visst kan det finnas en pedagogisk vinst i att unna sig lite extra ibland men jag tycker att det här verkar vara att unna sig för mycket.

Kolla hur mycket du får äta:

6 enkla regler håller koll på veckorna

Följ en diet som du gillar och tror på och var så strikt du kan.

Eller följ dessa enkla kostråd från Paul Rivas:

Läsa mer?

Fler artiklar om vikt och bantning:

Charlotta Dahlgren ([email protected])