Så väljer du rätt i fruktskålen

Lägst GI i bär och stenfrukter

HÄLSA

Visst är frukt GI-godis!

Glöm myten att du inte får äta frukt om du vill gå ner i vikt. Så länge du väljer rätt är det fritt fram i fruktkorgen.

Det är egentligen bara under GI-metodens första veckor som du bör undvika frukt.

Foto: Per Björn
Ulrika Davidsson, kostrådgivare.

Visst är frukt GI-godis!

Glöm myten att du inte får äta frukt om du vill gå ner i vikt. Så länge du väljer rätt är det fritt fram i fruktkorgen.

Det är egentligen bara under GI-metodens första veckor som du bör undvika frukt.

– Frukt innehåller fruktsocker, så du får bäst viktminskningsresultat om du helt avstår från att äta frukt, säger Ulrika Davidsson, Aftonbladets kostexpert.

– Däremot är det en god idé att äta bra multivitaminer under den fruktfria fasen, säger hon.

Max tre om dagen

Den första fasen varar i mellan två till sex veckor beroende på hur många kilon du vill tappa. Då är målet att helt tömma kroppens kolhydratsdepå för att din kropp ska välja dina överflöds-

kilon som bränsle i stället för kolhydraterna i maten du äter.

I steg två ska du introducera kolhydrater igen med lågt GI. Då är det fritt fram att äta frukt igen. Men håll dig till max tre frukter om dagen. Annars får du i dig för mycket socker.

– Bär och stenfrukter som plommon och körsbär har lägst GI. Blåbär kan jag verkligen rekommendera, de klassas som rena ”superbären” eftersom de är proppade med antioxidanter, säger Ulrika Davidsson.

Välj färgrika frukter

Antioxidanternas uppgift är att ta kål på fria radikaler i kroppen. Får dessa härja fritt löper du större risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

– Tumregeln är att välja frukt och grönsaker med så stark färg som möjligt. De innehåller mest antioxidanter, säger Ulrika Davidsson.

Läs mer:

Erika Scott