”Sluta att titta på vågen”

Ulrika Davidsson chattade med läsarna

HÄLSA
Ulrika Davidsson, kostrådgivare. Ulrika har skrivit flera kokböcker och driver butiken The Diet Shop.

Ulrika Davidsson säger: Hej! Jag är på plats för att svara på era frågor! Hälsningar Ulrika

Sofi säger: Vad är enligt dig den utlimata frukosten? Gröt och ägg har man ju börjat tröttna lite på.. några roliga tips kanske?

Ulrika Davidsson säger: Hej, Numera finns det flera müslisorter som innehåller mindre kolhydrater och mera nötter och frön. Titta i din hälsokostbutik och leta efter bland annat Atkins Müsli. Annars kan du lätt blanda en müsli själv med mycket nötter, frön och torkad frukt samt lite sojaflingor i. Ägg kan man ju göra på många olika sätt och det finns en massa goda recept på internet. Har du provat att göra gröt på det nya grynet "Nakenhavre"? Jättegott med torkade aprikoser och linfrön i. Hälsningar Ulrika

kiwi säger: Hej Ulrika! Jag har börjat fundera lite på min vikt & har funderingar på att köpa en våg av typen vikt, fettprocent, muskelprocent - alltså som visar det mesta. Nu till min fråga vet du hur pålitliga dom är? Och en annan fråga, jag gör mannagrynsgröt av dinkelmannagryn & rismjölk. Men rismjölk är så sött & konsistensen bli så lös. Kan jag ta lättmjölk istället? Är det nyttigare med rismjölk? MVH

Ulrika Davidsson säger: Hej, Det finns en mängd olika vågar med olika kvalité. Jag tycker att det är bra men det är inte alltid tillförlitligt. Se till att köpa en bra våg med hög kvalité. När det gäller tillbehör till gröt så rekomenderar jag havremjölk eller ännu hellre sojamjölk. Hälsningar Ulrika

säger: Hej! Jag har blivit diagnosterad IBS. Har mest problem med att magen svullnar och att jag får gaser. Är detta något GI-kost kan avhjälpa? Vad som än kan hjälpa mig!

Ulrika Davidsson säger: Detta är en svår fråga, men med min erfarenhet så kan jag råda dig att helt avstå från alla typer av socker och vetemjöl en period på 4-6 veckor. Var även försiktig med fullkorn. Det finns en produkt som heter SPC-flakes som jag tycker att du ska prova. Det är en korn som du äter som gröt eller müsli och hjälper extremt bra vid tarmproblem. Hälsningar Ulrika

tobbe säger: Hej Ulrika, jag är bara nyfiken hur light-produkter påverkar kroppen ur ett GI-relaterat perspektiv?

Ulrika Davidsson säger: Hej, Jag tycker att man ska vara försiktig med alla slags lightprodukter på grund av att de innehåller sötningsmedel. Om man verkligen vill ha en läsk så rekomenderar GI-metoden isåfall att man dricker en lightläsk istället för vanlig. Hälsningar Ulrika

Lisa säger: Stämmer det att man bör äta högt GI efter hård träning (som tex spinning, body pump) för bättre återhämtning?

Ulrika Davidsson säger: Hej Lisa, Om du vill bygga muskler så behöver kroppen snabba kolhydrater. Om du vill satsa på fettförbränning så är min rekomendation att du äter långsamma kolhydrater både före träning och efter ett träningspass. Det är dock också viktigt att du äter mycket protein. Hälsningar Ulrika

akka säger: Hej Ulrika! Jag är en man, nyligen fyllt femtio,jag slutade att röka för två år sedan. Gick upp femton kilo är nu nere på 73 kilo, det svåraste att gå ner är de tre kilo som sitter runt naveln. Går tre mil i veckan + sex km ToR arb/bostad. Är det styrketräning som återstår? MVH AKKA

Ulrika Davidsson säger: Hej, Jag kan inte svara på denna frågan utan att veta mera om din bakgrund. Det verkar som du är inne på rätt spår och har gått ner mycket i vikt. Eftersom du tränar så mycket så är min gissning att du bygger muskler och det väger ju också en del. Jag tycker att du ska sluta titta på vågen och istället titta på hur du ser ut. Hälsningar Ulrika

Tora säger: Är GI-metoden verkligen bra då den säger att du ska äta så lite kolhydrater som möjligt? enligt SNR:s rekommendationer (55E%) äter vi ju för lite kolhydrater.

Ulrika Davidsson säger: Hej Tora, Jag kan varmt rekomendera GI-metoden vare sig du vill gå ner i vikt eller bara äta hälsosamt. Hälsningar Ulrika

majo säger: Äter inte kött och vill äta GI vad ska jag ersätta kött och kyckling med och vad ska jag ta för vittaminer?

Ulrika Davidsson säger: Hej, bra proteinkällor är all slags fisk och skaldjur, ägg, tofu (fantastiskt gott!!), alger, svamp, quinoa (ett frö som är proteinrikt, smakar som cous-cous). Jag rekommenderar ett vitamintillskott som heter KvinnaVital eller Tjejvital från Alphaplus. Dessutom så tycker jag att du ska äta ett tillskott på Omega-3. Lycka till! Hälsningar Ulrika

lotta säger: Jag är diabetiker och har alltid ätit en balanserad kost med "långa" kolhydrater, den sk GI-metoden är ingen nyhet för mig, det är bara att den inte haft någon benämnning tidigare. Jag har inte satt mig in i själva metoden fullt ut men jag liknar den vid min kost. Är vanlig diabetesmat, GI-metoden?

Ulrika Davidsson säger: Hej Lotta! Ja, det är verkligen så en diabeteskost ser ut. Du har levt så här länge och det ska du vara glad för! För många andra är detta en nyhet som bara har fått en benämmning - GI. Hälsningar Ulrika

Biffen säger: Hej Ulrika, vad säger du om att forskare har bevisat att mat med högt GI-värde inte höjer blodsockret.

Ulrika Davidsson säger: Hej, Jag utgår från mig själv och alla jag vägleder med GI-metoden. Det ger fantastiska resultat att äta långsamma kolhydrater och alla mår bra av det. Det finns en massa forskning som styrker min åsikt. Hälsningar Ulrika

Anna säger: Även jag har blivit diagnostiserad IBS. Vad menar du med alla sorters socker? Torkad frukt, vanlig frukt, honung med?

Ulrika Davidsson säger: Hej Anna, min rekomendation är att undvika alla slags sockerarter under en kortare period samt att utesluta alla slags produkter som innehåller vetemjöl, såsom bröd, pasta, kakor, bullar mm. Hälsningar Ulrika

säger: Hur stor är hälsoskillnaden mellan vanlig läsk och vanlig lättdryck? Är det mycket nyttigare med lättdryck eller?

Ulrika Davidsson säger: Hej, det finns en massa olika märken som producerar lättdrycker. Jag känner faktiskt inte till någon lättdryck som inte innehåller för mycket socker, men de innehåller betydligt mindre socker än vanlig läsk. Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Nu kommer sista frågan:

Sandra säger: Jag försöker gå ner i vikt och är inte hungrig på morgonen så jag äter ingen frukost och heller ingen lunch utan bara middag vid 17-18 tiden (ganska mkt). Jag vet att det är bättre att äta små prtioner ofta men jag måste äta mkt!! Men är det hälsosamt och går man ner i vikt?

Ulrika Davidsson säger: Hej, Du kommer att få det svårt att gå ner i vikt pga att din kropp går ner på sparlåga! Snälla, börja äta frukost och lunch omgående...din kropp kommer aldrig lita på dig och satsa på fettinlagring. Kroppen är som "skalman". Du behöver en ät och sovklocka för att du ska må så bra som möjligt. Prioritera upp detta och du kommer att rasa i vikt. Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Tack alla som har chattat - och tack Ulrika Davidsson!