”Vad ska man äta för att gå upp i vikt?”

Ulrika Davidsson chattade med läsarna

Foto: Sara Ringström
Ulrika Davidsson, kostrådgivare och GI-expert, driver butiken The Diet Shop och har givit ut flera kokböcker.
HÄLSA

Ulrika Davidsson säger: Hej alla GI-fans, jag är på plats för att svara på era frågor!

säger: Hej! Vad ska man äta för att gå upp i vikt? Tränar nämligen mycket 5-6 ggr i veckan (löpning + styrka) och vill gå upp några kilon till, ifrån 48 till 53 kg. / Erica

Ulrika Davidsson säger: Hej, GI-metoden är ett bra alternativ även när man vill öka i vikt. Ät 3 ordentliga mål om dagen som består av mycket protein, långsamma kolhydrater, enkelomättade fetter och mycket grönsaker. Däremellan 2-3 mellanmål som består av tex. grovt bröd, frukt, avokado, nötter, en tallrik naturell yogurt med sockerfri musli. Det är dock viktigt för dig att äta både före och efter träning.

Häslningar Ulrika

Gurram säger: Hej! Vad tror du gör att folk har fått upp ögonen för GI-lära bara nu på senaste tiden?

Ulrika Davidsson säger: Jag tycker att det är bra att media och hela samhället har tagit till sig att jobba mera med hälsofrågor. Att just GI har blivit så populärt beror mycket på att fler och fler provar metoden och mår bra av att äta mindre socker, vetemjöl och snabba kolhydrater. Jag förutspår att GI är här för att stanna! Hälsningar Ulrika

Jen säger: Hej Ulrika, har du några tips på nyttiga snacks när man är sötsugen, jag måste ta något till teet varje kväll men vill ta ett bättre alt? Funkar Russin?

Ulrika Davidsson säger: Hej, mitt bästa tips är att bunkra upp med goda nötter och frön såsom hasselnötter, mandel, paranötter, pekannötter, macadamianötter, solroskärnor, pumpafrön mm. Du kan också ta lite torkad frukt om du vill ha det i skålen men inga mängder. En annan sak som jag också rekomenderar är en bit brieost på en paprika eller på endivesallad. Köp ett gott te också med smak av kanel, ingefära, apelsin mm. Det finns flera märken i hälsokostaffärerna som är jättegoda. Hälsningar Ulrika

Linda säger: Hej. Vad kan man äta istället för bönor och kikärter ifall man inte tycker om sånt?

Ulrika Davidsson säger: Oj, det finns en massa andra alternativ på bra långsamma kolhydrater och tillbehör. Prova Quinoa, hel dinkel, rött råris, svart råris eller bulgur. Det kanske finns någon böna du gillar eller några linser? Har du verkligen provat svarta belugalinser marinerade i god olivolja, vinäger och örter? Mums så gott...

Johan säger: Vad tycker du om program som t.ex "du är vad du äter" där deltagarna får genom gå så kallade reningskurer? Borde det inte räcka med att lägga om deras kost till mer oraffinerad mat med ett lägre GI och bättre sammansättning av fetter m.m

Ulrika Davidsson säger: Hej Johan, jag har faktiskt inte sett det programmet men jag har hört att det är väldigt populärt. En reningskur är bra för kroppen och kan faktiskt ge en bra kick i både motivationen och på vågen. Sedan måste man ju lägga om både vanor och sitt beteende till mat om man ska få ett mer långvarigt resultat. Hälsningar Ulrika

Trance säger: Hejsan, jag har läst att i en blandad måltid så finns det ingen relation mellan GI på enskilda livsmedel och insulinvärdet då mängd, protein, fett etc spelar stor roll. Borde inte det betyda att GI inte spelar någon roll förutom om man enbart äter enskilda livsmedel för sig?

Ulrika Davidsson säger: Hej, Det kallas Glykemisk Belastning och visst är det så att kolhydraterna påverkar inte blodsockret lika snabbt när du äter det med protainer och fetter. Dock så är det skillnad på blodsockerpåverkan om du äter snabbmakaroner och bönor.... Hälsningar Ulrika

rubban säger: Hur är det att äta frukt som kvällsmål? Jag brukar äta några äpplen istället för mackor. Hur mycket frukt kan man äta?

Ulrika Davidsson säger: Frukt är alltid nyttigt alla tider på dygnet. Min rekommendation är att äta 2-3 frukter per dag om du inte följer fas 1 (viktminskning). Om du vill uppnå maximal viktminskning så är mitt råd att avstå ett par veckor när du är i fas 1.

Hälsningar Ulrika

säger: Hej! Jag undrar hur man på bästa sätt gör så att min tonårstjej får en sund inställning till GI! Vi försöker med GI i vår familj nu och min tjej har några kilos övervikt men jag vill ju inte få henne att "banta" för mycket! Hälsn. från en GI Mamma

Ulrika Davidsson säger: Mitt råd är att bestämma sig inom familjen vilken kosthållning som gäller hemma. Då kan det vara bra att man tex bestämmer att ni inte har godis, kakor, chips, läsk mm hemma och istället köper hem de nyttigare alternativen såsom nötter, frön, frukt, sockerfria kex, mörkt och grovt bröd, fullkornspasta, råris, mycket grönsaker. Dessutom är det jättebra om det finns grillad kyckling, pastrami, avokado som ett bra mål när hon/han kommer hem på eftermiddagen. Fundera på vad som är viktigt i er familj och bestäm tillsammans! Ett annat råd jag har är att se till att din dotter får mycket motion och att hon inte sitter framför datorn eller Tv:n för mycket. Lycka till!

Hälsningar Ulrika

ann säger: Hej, jag äter endast en gång dagligen pga av all stress, är detta farligt?

Ulrika Davidsson säger: Hej Ann, du måste verkligen tänka till när det gäller din hälsa. Dels så måste du ladda kroppen med MINST 3 mål om dagen. Utöver det så måste du hitta ett sätt att leva med din stress och försöka hitta en väg som gör att du får mindre stress i din vardag. Det du också behöver är att finna tid att komma ut och röra på dig...Puh, det blev mycket, men det är viktigt. Gå och köp någon bok som inspirerar dig eller tita efter en kurs där du bor. Lycka till! Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Nu kommer sista frågan:

säger: Hej Ulrika, jag följde noggrant ett rivstartsprogram för GI under 3 veckor men kände absolut ingen skillnad på varken vikt eller hur jag mådde. Borde jag inte ha märkt någon skillnad? /Lotta

Ulrika Davidsson säger: Jag är förvånad att du varken har känt någon skillnad och att det inte har synts på vågen. Det är ärligt talat första gången jag hör det. Ge det en chans till är mitt råd!

Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Tack alla som har chattat - och tack Ulrika Davidsson!