Formtopparen Frida – vill tappa 7 kilo

Tränar i veckan och dricker vin på helgen

HÄLSA

Det här är formtopparen Frida:

Typ: Kvinna, 30 år, singel.

Längd: 165 cm.

Vikt: 67 kg.

BMI: 24,6.

Vill gå ner: 7 kilo.

Arbete: Kontorsjobb.

Tränar: Två pass på Friskis per vecka.

Äter: Kaffe och macka till frukost, oftast dagens lunch på restaurang, middagen blir gärna en pasta- eller risrätt. På helgerna en del krogbesök.

Särskild last: Vin.

Så ska Frida lyckas med sin viktnedgång:

Maten: Satsa på fullkorns- eller surdegsbröd till frukost. Tänk tallriksmodellen till både lunch och middag med hälften grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater. Drick vatten till och låt bli brödet.

Så lurar du lasten: Minska på krogbesöken. Satsa på vin om du dricker, det är bättre än socker- och alkoholstinna drinkar.

Chans att lyckas: Beror på din motivation. Det är svårt eftersom du redan är normalviktig men det är inte omöjligt.

Kalorier/dag: 1 300 kcal.

Träningsdos: Du tränar redan, vilket är bra. Bäst fettförbränning har man vid 65 procent av maxpuls och Friskispassen ligger oftast runt 50–70 procent av maxpuls. Vad du ska sträva efter är hög fettförbränning med lågt slitage på kroppen. Att samtidigt sänka energiintaget och öka träningsdosen kan lätt leda till överträning och träningsleda. Det viktigaste för dig blir därför daglig fysisk aktivitet. Min rekommendation blir cirka 30 minuters promenad varje dag, runt 40 procent av maxpuls.

Daglig aktivitet brukar dessutom ge bra motivation eftersom man gör någonting varje dag som får en att känna att man är på väg mot sitt mål. Eftersom du har ett stillasittande jobb ger daglig aktivitet de största hälsovinsterna.

Träningstid/vecka: 4–5 timmar.

Kom ihåg att:

1. Hårdsatsa! Disciplin är A och O.

2. Tillåt dig en frossardag i veckan.

3. Rör på dig varje dag.

Menyförslag för formtopparen Frida

Vilken bantartyp är du?

Hitta din viktprofil och få tips och råd för hur du bäst går ner i vikt.

Tävla om gratis proffshjälp!

Ammi Bohlin ([email protected]), Lisa Kjellsson ([email protected])