Bullmamman Bettan – vill tappa 20 kilo

Hundpromenader är enda motionen

HÄLSA

Det här är bullmamman Bettan:

Typ: Kvinna, 45 år, gift och två barn i 10-årsåldern.

Längd: 170 cm.

Vikt: 85 kg.

BMI: 29,4.

Vill gå ner: 20 kilo.

Arbete: Butiksanställd.

Tränar: Nej, men går ut med hunden.

Äter: Till frukost fil, 2 smörgåsar med ost och te, på lunchen matlåda med rester från gårdagens middag, på kvällen middag typ husmanskost.

Särskild last: Fika.

Så ska Bettan lyckas med sin viktnedgång:

Maten: Ät hellre gröt än lättfil på morgonen. Ta gärna med gårdagens middagsrester till lunchlådan, men glöm inte grönsakerna. Tänk tallriksmodellen! Håll koll på portionerna till middagen och var ingen slaskhink när barnen lämnar mat.

Så lurar du lasten: Ersätt kanelkransen med ett nyttigare mellanmål. Ät fikabröd när barnen äter lördagsgodis. Bulle är bättre än wienerbröd.

Chans att lyckas: Stor. Du kan tappa upp till 1 kilo i veckan.

Kalorier/dag: 1 500 kcal.

Träningsdos: För att öka konditionen och därmed förmågan till fettförbränning är målet för dig att klara allt längre träningspass. Första veckan cirka 30 minuter 50–60 procent av maxpuls. Sträva efter att öka med 10 minuter i veckan upp till en timme. Bry dig inte om hur långt du kommer utan låt pulsen styra sträckan. Allteftersom du blir mer vältränad kommer du att komma längre på samma tid med samma puls. Sista veckan fortsätter du på en timme men höjer intensiteten. Första veckan kommer du sannolikt inte att gå ner ett kilo men sista veckan kommer du att gå ner mer än ett kilo.

Träningstid/vecka: 4–7 timmar.Eftersom du har ett stillasittande jobb ger därtill daglig aktivitet de största hälsovinsterna.

Kom ihåg att:

1. Fika högst en gång i veckan.

2. Var inte en slaskhink. Släng barnens matrester!

3. Träna längre och längre.

Menyförslag för bullmamman Bettan:

Vilken bantartyp är du?

Hitta din viktprofil och få tips och råd för hur du bäst går ner i vikt.

Tävla om gratis proffshjälp!

Ammi Bohlin ([email protected]), Lisa Kjellsson ([email protected])