”Hur fort försvinner musklerna?”

Motionsexpert Alan Bergström chattade med läsarna

HÄLSA

Jenny säger: Hej! Hur snabbt försvinner musklerna vid träningsuppehåll? Har varit sjuk och inte kunnat träna på tre veckor, möjligen ätit lite mer än vanligt men legat still i vikt. Nu misstänker jag att musklerna har börjat att omvandla sig till fett eftersom muskler väger mer än fett. Är det möjligt?

   Alan Bergström säger: Muskeltonusen, spänningen i muskeln brukar gå ner efter 1-3 veckor, men det tar cirka 3-6 månader innan musklerna börjar "försvinna" (lite beroende på hur vältränad du är och hur länge du tränat). Omvandlas till fett gör de däremot aldrig.

Anna säger: Hej, jag har just fått veta att jag är gravid - kan jag fortsätta träna som vanligt? Jag löptränar 3ggn/vecka samt styrka 1 gång och boxpass ibland. Är det något som är skadligt? tack för svar..

   Alan Bergström säger: Ja. Så länge du mår bra kan du fortsätta som du gör. Men lyssna på kroppen. Man brukar bli lite tröttare de första 13 veckorna och då blir det naturligt att träningsintensiteten går ner. Träna aldrig hård anaerobt (inte intervallträning eller stenhårda styrkepass, alltså). Riktlinjer: 3-5 ggr/v rpe 3-5 av 10 cirka 45 minuter.

Richard säger: Finns det något som jag kan göra för att garanterat gå upp i vikt eller måste jag inse att jag inte har de rätta anlagen (föräldrarna är smala)? Jag mår dåligt av att vara smal.

   Alan Bergström säger: Det är lite svårt att säga om du har "rätt anlag" eller inte. Men det är riktigt att ju mer man måste "fightas" mot sina naturliga förutsättningar desto svårare är det. Styrketräning och mycket bra mat är hursomhelst den enda vägen. Helst ska det ju vara kvalité på viktökningen.

säger: Jag är ute och går minst 1,5 h varje dag, hur mycket hör jag av med då? Kvittar det om jag styrketränar före el efter min promenad? Jag är ute efter fettförbränning.

   Alan Bergström säger: Bäst fettförbränningseffekt av dina promenader har du om du gör dem efter styrketräningen. Hur mycket du "gör av med" är beroende på träningsintensitet och därför svårare att svara på.

säger: Hej! Hur ska jag träna för att få större överkropp (mer muskler) och samtidigt bli snabb i min löpning? Tränar mycket, ca 5 ggr i veckan (löpning + styrka). / Erica

   Alan Bergström säger: Hur du ska träna för att bli snabb löpare avgörs av vilken vilken distans. Träningsupplägget skiljer avsevärt mellan 400 meter eller Marathon. Men om jag förutsätter att det är långdistanslöpning är det vanligaste sätten att bli snabbare sk fartlek och intervallträning. Eftersom du inte tränar styrketräning för benen kan du träna överkroppen desto mer. Kör styrka 5-6 dagar i veckan alla muskler du känner dig fräsch i. Generella tips, men mycket info saknas för ett bra svar.

Mattias säger: Hej, vad är din synpunkt på proteinshakes? för eller emot?

   Alan Bergström säger: Proteinshakes hur till avdelningen kosttillskott, vilket är precis som det låter - ett tillskott till din ordinarie kost. Exakt hur bra de är beror således på hur du sköter din övriga kost. Men det bra mellanmål eller tillfällig måltidsersättning om man till exempel inte hinner fixa "riktig mat". Det är bättre att äta än att inte ...;)

säger: Ska jag lyfta tunga vikter få reps i början av passet, sedan lättare och fler eller tvärt om?

   Alan Bergström säger: Tungt ät relativt. Det är också lite beroende på din målsättning. Men om du tröttar ut musklerna men många lätta reps först blir de tunga vikterna mot slutet inte så tunga som de hade blivit om du gjort tvärt om. Tungt först alltså.

flicka84 säger: Hej Alan! Hur får man platt mage på snabbaste sättet?

   Alan Bergström säger: Konditionsträning (cardio) och bra mat i rätt mängd. För att få en vältränad mage också är sk kallade Corepass förträffliga.

säger: Ingrid säger Hej!

Hur mycket man än tränar och äter rätt händer det inget på vågen varför? Tränar styrka 2 gånger i veckan stavgång 1 tim en gång i veckan

   Alan Bergström säger: Det finns nästan oräkneligt många varianter. Men troligast är att du tränar på för låg intensitet. Du är antagligen halt enkelt i så bra fysisk form att träningen inte ger resultat.

säger: hej jag går stavgång varje morgon ca 45 min räcker det som träning?

   Alan Bergström säger: För att nå preventivmålen (dvs förebygga hjärt-kärlsjukdomar) ja.