Så äter du GI-rätt på restaurangen

Undvik panering och redda gräddsåser

HÄLSA

Allt fler krogar tänker GI-smart när de gör sina menyer.  

Men det går att äta GI-sunt på ”vanliga” restauranger också.

Vi visar dig hur.

Foto: Niclas Hammarström
Rätt på krogen Italienskt funkar bra ur GI-synpunkt – men skippa pastan, föreslår GI-experten Ulrika Davidsson.

– Tänk till innan du beställer så kan du unna dig många olika sorters krogmat, säger Aftonbladets GI-expert Ulrika Davidsson.

Det gäller att hålla sig till ”hel och ren” mat som kycklingfilé, hela bitar av kött och fisk. Skippar du sedan potatisen, pastan och det vita riset har du gjort helt rätt val.

– GI-fällorna finns till exempel i paneringar och redda gräddsåser. Det är bättre att hålla sig till béarnaise, hollandaise och kalla såser som pesto och aïoli, säger Ulrika.  

Även färsmat som pannbiffar, paté, schnitzel och queneller (lyxiga fiskbullar) bör du undvika, eftersom den oftast innehåller någon form av stärkelse.

Säg vad du vill ha

Ulrika tycker också att vi svenskar är dåliga på att säga till vad vi vill ha när vi går på restaurang.

– Det är du som är kunden. Det är din rättighet att tala om vad du vill ha på din tallrik, säger Ulrika.

Serveras en rätt med kokt potatis, går den lätt att byta ut mot andra grönsaker.

– En restaurang som inte ställer upp på det är det bara att lämna.

Finns det någon typ av krogmat som är helt GI-fel?

– Mat från sydostasien, som thailändsk, japansk och kinesisk är ofta väldigt söt. Det är inte att rekommendera om du vill äta GI-rätt.

Fritt fram – GRÖNT LJUS

Ät då och då – GULT LJUS

Undvik helt – RÖTT LJUS

Läs mer:

Erika Scott