”Män går ner i vikt snabbare än kvinnor”

GI-experten Ulrika Davidsson chattade med läsarna

Foto: Sara Ringström
Ulrika Davidsson, kostrådgivare och GI-expert som givit ut flera kokböcker och driver butiken The Diet Shop.
HÄLSA

Ulrika Davidsson säger: Hej, jag är på plats..något sen..

Star__ säger: hur snabbt går man ner med GI-metoden? Kram Star__

Ulrika Davidsson säger: Hej, det är så olika från person till person men i snitt så går man ner mellan 1-3 kg i första fasen. Hälsningar Ulrika

Emmelie säger: Hej Ulrika! Jag är vegetarian sedan ett år tillbaka och träna en del. Hur ska jag äta för att gå ner i vikt??? Jag tränar ca 2 ggr/ vecka men har tänkt börja lägga till pass till semestern. Har du några konkreta tips? Bra mellanmål och frukostar? Fungerar havregrynsgröt eller är det för mycket kolhydrater?

Ulrika Davidsson säger: Det går utmärkt att följa fas 1 om du är vegetarian. Det är då viktigt att tänka på att du får i dig stora mängder protein från de vegetariska alternativen. Äter du ägg så är det ett bra komplement. Annars, ät mycket tofu, soja, quinoa, alger men begränsa bönor och linser. Det är också viktigt att du äter mycket grönsaker och bra fetter. De dagar du tränar hårt behöver kroppen mera kolhydrater och då kan det vara bra att välja tex. bönor. Jag tycket att havregrynsgröt är ett alternativ om du inte kan äta ägg. Se till att det är fiberhavregryn och att du kanske strör på lite nötter och frön och serverar med sojamjölk. Bra alternativ till mellanmål är avokado, nötter och frön. Hälsningar Ulrika

Anna säger: Hej. Jag har väldigt svårt för att hålla mig ifrån godis och chips och liknande trots att jag egentligen vill äta nyttigt hur ska jag göra för att hålla mig ifrån det onyttiga? Tack.

Ulrika Davidsson säger: Min bedömning är att det beror på att du har ett ojämt blodsocker och att du äter en felaktig kost. Köp en bok om GI eller gå med i -tjänsten och läs på om de olika faserna så ska du se att du får lättare att motstå godis och chips i framtiden. Hälsningar Ulrika

Maria säger: Hej! Jag håller på med GI-viktminskning och är snart inne på min 4:e vecka. Går ner väldigt sakta, men min partner går ner fortare. Känner att jag håller på att tappa motivation. Kan du ge mig lite ord på vägen och försöka förklara varför?

Ulrika Davidsson säger: Ja, för det första så går män ner snabbare än kvinnor så jämför inte med honom. Fortsätt med din plan och du kommer att gå ner i vikt hela tiden. Det viktiga är ju trots allt att du når ditt mål och framförallt att det blir en livsstil. Du kan för att öka förbränningen lägga på en morgonpromenad före frukost på ca 45 minuter. Håll ut och du ska se att det ger resultat. Fokusera på hur du mår och vilken betydelse det har för dig! /Ulrika

säger: Hej Ulrika! Kan du ge exempel på något jag ska dricka för att få energi?! Kram

Ulrika Davidsson säger: Mitt tips är vatten, vatten och vatten...Du kan också blanda en proteindrink med proteinpulver och vatten. Energin kommer inte från dryck utan den mat vi äter. Hälsningar Ulrika

säger: Vart kan man få tag på tofu och hur ser det ut?

Ulrika Davidsson säger: Hej, Tofu är en slags ost som är gjord på soja. Det finns att köpa i de flesta mataffärer och det ligger i ostdisken. Jättegott att marinera och steka med sesamfrön. /Ulrika

v79 säger: Hej. Jag undrar vad man kan ge småbarn till mellanmål som ej har möjlighet att tugga än. Med tanke på "vattenskålstänket". Det vanliga är att ge smörgåsrån, men det är ju helt fel igentligen. Mvh: V

Ulrika Davidsson säger: Jag ger samma råd som till en vuxen. ÄGG är lätt att äta och är bra att ha i väskan. Ett annat mellanmål till barn är förstås frukt. Du kanske kan hitta något bra sockerfritt kex som inte innehåller vetemjöl. Det ska helst innehålla havre istället. Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Nu kommer sista frågan:

marie säger: Hej. Tror du att blodsockret sjunker så lågt när jag sover så att jag "tvångsmässigt" måste gå upp i dvalan för att äta? Händer mig varje natt att jag måste upp och äta, nästan i sömnen... kan det ha med blodsockret att göra - eller tror du att det är psykiskt? mvh marie

Ulrika Davidsson säger: Hej, det var en svår fråga och jag kan inte riktigt svara ordentligt på den. Jag tycker att du ska prata med en läkare/psykolog om detta. Min bedömning är dock att det mer beror på en vana och ett beteende som du kan jobba bort än att det har med blodsockret att göra. Se till att inte lägga dig hungrig på kvällen. Ett tips kan vara att dricka en proteindrink någon timme innan du somnar. Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Tack alla som har chattat - och tack Ulrika Davidsson!

Läs tidigare chatt med Ulrika Davidsson: