GI – därför funkar det

Tips och råd: Detta kan du äta

HÄLSA

Genom att göra små justeringar i din livsstil och välja GI-smarta alternativ, går du inte bara ner i vikt – du förblir smal resten av livet.

Foto: Mikael Gustavsen

Vad är GI?

Glykemiskt index (GI) är ett mått på hur snabbt kolhydrater bryts ned i kroppen. Ju lägre GI, desto långsammare går det. Mat med lågt GI är också mindre förädlad än mat med högt GI. Råris har till exempel lägre GI än vitt ris.

Varför blir man tjock av snabba kolhydrater?

Mat med högt GI-värde, som kakor och godis, får ditt blodsocker att stiga dramatiskt. Bukspottkörteln ”larmas” och börjar pytsa ut insulin i blodet för att få ner sockervärdet. Men eftersom den inte vet om du kommer att äta en eller tio godisbitar, fortsätter den att ösa på med insulin. Följden blir att blodsockret sjunker och blir alldeles för lågt. Du blir trött, okoncentrerad och – sötsugen.

Insulin är ett anabolt hormon, vars uppgift är att bygga upp och lagra. Med för hög insulinhalt i blodet, har du alltså svårare att förbränna fett.

Därför funkar GI-metoden!

Eftersom mat med lågt GI-värde tar lång tid att bryta ner känner du dig mätt längre. Dessutom hålls blodsockret på en jämn nivå. Du slipper blodsockerfall och det fettbindande insulinet hålls på en minimal nivå.

Med mindre kolhydrater i kroppen, används det lagrade fettet som bränsle istället för kolhydraterna.

Ät gärna:

Du kan äta rent kött, fisk, fågel, ost, ägg och grönsaker.

Undvik socker, vetemjöl, vitt bröd, potatis, vitt ris, pasta och all skräpmat som chips, godis, kakor, hamburgare, pizza, pajer och piroger. När det gäller frukt är det okej att äta apelsin, äpple, grapefrukt och päron, men du bör undvika banan, melon och kiwi.

3 tips – så lyckas du bäst

Foto: Sara Ringström

Läs mer:

Vecka 1-2:

Vecka 3-4:

Efter fjärde veckan:

Erika Scott, Ulrika Davidsson ([email protected])