Bli slank och snygg på fyra veckor

Enkel GI-lathund med recept och motionstips

HÄLSA

Inger Ågren, 52, vägde 90 kilo och var deprimerad.

Joakim Jungåker, 38, hade svårt att sova på grund av övervikten på 137 kilo.

I dag är de totalt 70 kilo lättare — tack vare GI-metoden.

Foto: Daniel Pedersen, Tomas Magnusson
Gick ner med GI Inger Ågren och Joakim Jungåker testade GI-metoden – och blev mycket nöjda. Inger tappade 16 kilo och Joakim hela 54.

Vill du bli både smalare och friskare på bara ett par veckor? Då har du det allra bästa hjälpmedlet framför dig! Med Aftonbladets lilla GI-lathund får du en riktig rivstart till ditt nya, smala liv.

Enkelt och sunt

Många tycker att ”glykemiskt index” låter komplicerat och tråkigt. Det är precis tvärtom. Att leva enligt GI-metoden är enkelt, läckert och sunt.

Hädanefter ska du ignorera lättostar i kyldisken, medan helfet grevé och chèvre gärna får hamna i kundvagnen. Tankekullerbyttan är svindlande: smaskiga snacks som jordnötter, mörk choklad och oliver är fullt tillåtna, medan du ska tacka nej till torra riskakor och lightyoghurt.

Undvik snabba kolhydrater

Faktum är att ”GI” lika gärna skulle kunna stå för ”Goda Ingredienser”. Att äta enligt GI-modellen handlar främst om att undvika snabba kolhydrater som socker, vitt bröd, pasta och vetemjöl. Gör du det, slipper du avstå från sånt som gör livet värt att leva: goda ostar, robusta rödvin och mörk, bitter choklad.

Det är därför allt fler skippar smalspäkningsmetoder där allt gott är förbjudet och väljer GI som livsstil i stället.

Gör det du också.

Lycka till!

Läs mer:

Vecka 1-2:

Vecka 3-4:

Efter fjärde veckan:

Erika Scott, Ulrika Davidsson ([email protected])