Nyårslöftet - så lyckas du hålla det

Motivationscoacherna ger tipsen

Foto: Anders Carlsson
Nyårslöftet är lätt att lova och svårt att hålla.
HÄLSA

Har du redan spräckt nyårslöftet att äta sunt och gå ned i vikt? Då är det dags att byta metod. Motivationscoacherna Gunilla Burell och Eva Fjärestedt har tipsen om hur du håller ut och uppnår vad du lovat.

Vem har inte varit med om att lova stort medan champagnen skvimplar över i glaset?

Att börja träna, sluta röka, äta sunt och bli smal- med snabba resultat nu. Nyårslöftet är lätt att ge och lätt att bryta – även om viljan i grunden finns.

– Det farliga med nyårslöftet är att det ofta siktar för högt och för snabbt. Det är lätt att bli besviken och känna sig misslyckad när resultatet inte kommer som förväntat, säger Gunilla Burell, psykolog och motivationscoach på Viktklubb.

Den första januari är inget idealiskt datum för en livsstilsförändring, enligt Gunilla Burell.

- Det är fortfarande helg, fest och undantagstillstånd. Frestelserna är många och vardagsrutinen saknas. Skolstarten är ett bättre datum att genomföra sina löften.

Tiden fram till dess kan användas till att planera hur det ska gå till – samt att lära sig stå emot negativa tankar som kommer att komma på vägen mot målet, säger Gunilla Burell.

Planera framåt

Typiskt för nyårslöftet är att man lovar mycket och väntar sig ett snabbt resultat. Det målar världen i svart och vitt. Men så ser den inte ut när det gäller att få bort övervikt som kommit smygande över många år. Peppa dig själv med att sätta upp små mål i vardagen som du faktiskt orkar med.

- Självklart är det bättre att promenera tio minuter om dagen resten av året än att ge sig ut på en 30-minuterstur den första januari och bli så trött och avskräckt att man inte gör om det, säger Eva Fjärstedt.

I stället för att sätta in högsta växeln mot ett orealistiskt mål i mitten av januari är det peppande att tänka ett halvår framåt. Hur mycket lättare kommer det bli att leka fysiska lekar med barnen i sommar? Vad kan jag göra det här året som jag inte kunde förra för att jag vägde för mycket?

Var uthållig

- Du måste vara uthållig och tänka på att de små målen varje dag är mycket mer effektiva än att köra fullt race och sedan krascha, säger Eva Fjärstedt.

Och om man lyckas med en rivstart efter nyårslöftet och snabbt går ned och tränar massor? Grattis till att du har kommit igång men lägg dig på en nivå där du orkar hålla ut över tiden. Resultatet du uppnår ska förhoppningsvis bestå resten av livet.

Tänk dig smal:

Maria Carlqvist