Ät bort träningshungern

Zandra, 26, blev av med sockersuget

HÄLSA

Godishungern efter träningen kan sabba det bästa gympass.

Zandra Rosén, 26, faller lätt för chokladen. Men knepen finns. Bananen och mackan på rätt tidpunkt räddar träningen.

Foto: FOTO: TV4
- Det funkade och sötsakssuget försvann, säger Zandra Rosén, som numera träningsladdar med två mellanmål.

Nattjobbet som vårdare fick Zandras vikt att skjuta i höjden. Och träningen gjorde henne bara hungrigare.

- Jag åt på oregelbundna tider och problemen kom. Nu behöver jag gå ner 40 kilo, säger 26-åringen i Vällingby.

Hon har har tagit krafttag och börjat träna motionscykel. Men sockersuget sätter in, ju jobbigare träning desto kraftigare blir det.

- Jag blir så vansinnigt hungrig att en chokladkaka lätt slinker ner efteråt och förstör alltihop, berättar Zandra.

I kvällens Förkväll på TV4 får hon hjälp att planera kosten för att orka träna. Viktklubbs experter dietisten Josefine Jonasson och träningscoachen Shirin Rågby Djavidi ger henne en lösning som fungerar. Hemligheten är nyttiga mellanmål före och efter som gör att blodsockerhalten aldrig sjunker helt. En macka med pålägg och en banan, och det positiva resultatet märktes direkt.

- Det funkar. Suget är försvunnet och jag är piggare och orlar träna mer, säger Zandra.

Hon dricker också mycket mer vatten under passet.

- Hittills har jag fått bort fem kilo och nu har jag massor av energi att fortsätta, säger hon.

Det fungerar också att äta middag i stället för mellanmål en stund innan träningen, enligt Viktklubbsexperterna.

- Problemet är ofta tidsbrist. Många går direkt från jobbet och äter inget alls innan passet som börjar klockan 18, säger Josefine Jonasson.

Kroppen slår på stora larmklockan och hungern efteråt blir bottenlös. Då äter man middag och det ena och det andra kan slinka ner medan den lagas. Här kan träningen bli en fettfälla.

- Det är en myt att kroppen förbränner allt man äter timmarna efter träningen. Precis som man inte kan gå ut och shoppa vad som helst när lönen har kommit kan man inte äta vad som helst när man har tränat, säger Josefine Jonasson.

Däremot finns det ett plus. Förbränningen ökar totalt hos den som tränar regelbundet, exempelvis med ett halvtimmespass styrketräningom dagen.

- Så visst kan man äta lite mer när man har tränat. Men det är lätt att lura sig och få i sig för mycket, säger Josefine Jonasson.

Maria Carlqvist