Bli kvitt sötsuget!

Sockerfri i 3 enkla steg

HÄLSA

Sockergalen efter påskens godisbonanza? Lugn, Viktklubbs dietist Josefine Jonasson gör dig fri från begäret i tre enkla steg.

Foto: colourbox.com
Sockergalen efter påskens godisbonanza? Lugn, Viktklubbs dietist Josefine Jonasson gör dig fri från begäret i tre enkla steg.

– Har man börjat äta godis vill man gärna ha mer. Den söta smaken triggar igång ett begär. Mycket vill ha mer, säger Viktklubb.se:s dietist Josefine Jonasson.

Inga bevis

I dag finns inga vetenskapliga bevis för att socker kan ge ett beroende som till exempel alkohol, men visst kan man uppleva ett starkt sug efter sötsaker.

– Det är många delar som hänger ihop. Dels psykologiskt – det är mysigt att unna sig något gott, dels fysiskt – när man äter socker stiger blodsockret. När det sjunker igen känner man ett behov efter mer sött, förklarar Josefine.

Förebygg begäret

Vissa känner inte av blodsockersvängningarna alls. Andra blir väldigt påverkade. Det allra bästa är förstås att förebygga sockerbegäret. Äter du regelbundet håller du blodsockret i schack och minimerar risken att drabbas.

Har man hamnat i en godisperiod kan cirkeln vara svår att bryta.

– Det bästa man kan göra är att bestämma sig. Har du lovat att avstå vet du vad som gäller. Men om du tar en bit kan du lika gärna ta fler, då är det svårare att dra en gräns. Velar man trillar man lättare dit.

Går över

De första dagarna utan socker kan vara jobbiga. Söt frukt som vindruvor kan stilla begäret. Ett annat knep är att göra något där du inte kan äta samtidigt.

– Ta ett varmt bad, lägg en ansiktsmask eller sätt dig i ett fotbad.

Begäret brukar lägga sig om man inte faller för det direkt. Motion kan också hjälpa. Det stabiliserar blodsockret.

Redan efter ett par dagar brukar det bli lättare.

– Klarar du bara de första dygnen har du besegrat begäret, säger Viktklubb.se:s dietist Josefine Jonasson.

Snabb-fix för dig som är fast

Så bryter du ovanan:

Bestäm dig.

Ät bra och regelbundet.

Om du har godis kvar i skåpen – släng!

Så minskar du sötsuget

Dietistens bästa tips:

1. Ät regelbundet. Planera in frukost, lunch och middag samt mellanmål. Till mellanmål kan du ta en frukt eller några nötter.

2. Begränsa mängden sötsaker, det brukar minska suget.

3. Passa dig för att komma in i ett "allt-eller-inget-tänk". Tänk inte att "nu har jag redan ätit godis så nu kan jag lika gärna fortsätta".

–  Det är aldrig kört. Du kan inte påverka det som varit, bara det som kommer, säger Viktklubb.se:s dietist Josefine Jonasson.

Läs mer