Vegetarian - håll koll på proteinet!

"Sojaprodukter är ett bra val"

HÄLSA

Vegetarisk mat innehåller generellt mindre protein än blandkost, men det är ändå väldigt sällsynt med proteinbrist.

–  Äter man mejeriprodukter och ägg brukar det inte var ett problem kan få i sig tillräckigt med protein, säger Viktklubbs matspanare Maria Nygårds.

Foto: börje thuresson

Utbudet av köttalternativ blir allt bredare. Nu finns det en hel del som quorn-, soja- och tofuprodukter. Variera gärna, så ökar chansen att du får i dig all näring du behöver. Maria Nygårds har kollat upp näringshållet i tre alternativa proteinkällor. Så här blev utfallet.

Quorn – "Lite fett"

Quorn är varumärket på en produkt som består av svampproteinet mykoprotein och en liten mängd äggvita. Quorn är rikt på både protein och kostfiber och har ett lågt fettinnehåll. Det säljs som frysvara både som halvfabrikat i form av färs, bitar och filéer samt som portionsförpackad färdigmat. Smaken är väldigt neutral och behövs kryddas upp. Konsistensen är något svampig.

Fördelar:

Innehåller mycket protein.

Innehåller mycket kostfiber.

Näringsinnehåll per 100 gram Quornfärs

Energi: 434 kJ/104 kcal

Fett: 2,1 gram

Protein: 13,7 gram

Kolhydrater: 5 gram

Fibrer: 4,8 gram

Järn: 0,5 milligram

Kalcium: 29

Källa: slv.se

Sojaprotein – "Rikt på protein"

Sojaprotein finns i många olika varianter att använda sig av i matlagningen. Det finns sojabönor som man kan köpa torra eller redan blötlagda, färdiga att äta. Soja finns också som bas i många färdiga produkter, bland annat; burgare, färs, bitar, korv, filéer med mera. Torkade sojaprodukter finns också som sojabitar och sojafärs, de bör sjudas i vatten innan de används i matlagningen.

Fördelar:

Innehåller mycket protein.

En bra kaliumkälla. Kalium behövs för att hålla blodtrycket på en bra nivå.

Innehåller mycket kostfiber.

Har bra en fettsammansättning, hög halt av fleromättade fetter och låg halt av mättade fetter.

Näringsinnehåll per 100 gram Sojabitar

Energi: 1700 kJ/408 kcal

Fett: 8-10 gram

Protein: 44-46 gram

Kolhydrater: 34-36 gram

Fibrer: 5-6 gram

Källa: Biofoods Ekologiska Sojabitar

Tofu – "Funkar till mycket"

Tofu är en färskostliknande produkt gjord av sojabönor. Den kan ätas både rå i sallader (gärna marinerad), stekas, wokas eller användas i grytor och soppor. Tofu finns i olika varianter – från krämiga, gryniga, till pressade med fast konsistens. På grund av sin neutrala smak kan tofu smaksättas och användas till många olika saker, till exempel glass och vegetarisk ost. Färsk tofu håller sig någon vecka i kylen och kan även frysas.

Fördelar:

Innehåller en del kalcium.

Innehåller mycket protein.

Näringsinnehåll per 100 gram Tofu

Energi: 308 kJ/74 kcal

Fett: 4,2 gram

Protein: 7,8 gram

Kolhydrater: 0 gram

Fibrer: 2,5 gram

Järn:1,90 milligram

Kalcium: 128 milligram

Källa: slv.se

Läs mer

ARTIKELN HANDLAR OM