Ont i benhinnan?

Lyssna på din kropp.

HÄLSA

Ont på smalbenets framsida? Du kan ha drabbats av benhinneinflammation. Akta dig så den inte blir kronisk.

- Det är en överansträngning runt skenbenet, säger naprapaten Signe Höglund

Foto: BÖRJE THURESSON
Benhinneinflammation ska tas på allvar- Vila tills den går över.

Om du har tränat en längre tid så kanske du någon gång har fått ont på framsidan eller insidan av ditt skenben. Det kan i längden leda till att bli en kronisk inflammation, som kallas för benhinneinflammation, eller ännu mer korrekt medialt tibia periostit.

Inte lyssnat

– Man känner en ömhet och det kan också bli svullet och i värsta fall göra riktigt ont. Det är ett tecken på att man inte har lyssnat på sin kropp, säger den legitimerade naprapaten Signe Höglund.

Får man känningar ska man vila.

- Då upphör smärtan, men kommer dock snabbt tillbaka om man inte vilar tillräckligt länge.

Förebygg

Benhinneinflammation är i sig inget farligt, men man bör ta det på allvar och vila tills det går över. Om man har otur så kan det ta lång tid att läka.

Du kan förebygga skadan genom att alltid har rätt skor till den träning du gör. Ett par löparskor har till exempel cirka två års livstid innan stötdämpningens funktion inte håller måttet längre. Tänk på att värma upp ordentligt liksom att stretcha efteråt.

Testa annat

Vänd det till något positivt medan du vilar ut din skada. Testa andra träningsformer som inte irriterar skenbenet under tiden, som till exempel simning, cykling, yoga, pilates eller klättring.

FAKTA

Därför får du inflammation:

1. Du har tränat för ensidigt.

2. Underlaget där du springer är för hårt.

3. Otur med fötternas anatomi, till exempel ett väldigt högt fotvalv eller en pronation (att man går inåt/utåt med ena eller bägge fötterna)

4. Dålig löparteknik.

5. Fel skor.

6. För mycket hopp i träningen.

Shirin Rågby Djavidi