Dumpa dina tankemonster!

Tänk dig ur svackan

Foto: AP
Var inte rädd Du behöver inte gå till gymmet, du kan lika gärna gå i trappor eller dansa i vardagsrummet.
HÄLSA

Har motivationen börjat tryta? Är du tillbaka på ruta ett? Så här kan du tänka när det känns svårt att vara nyttig.

Viktklubbs motivationscoacher Gunilla Burell & Eva Fjärstedt.

Tankefälla 1: ”Jag kan inte stå emot alla frestelserna som finns i skafferiet”

Eva och Gunilla: Försök att hitta ett alternativt beteende. När du känner dig frestad, gör någonting annat. Drick en kopp te eller städa.

Undvik högrisksituationer. Om du tycker att det är väldigt svårt att ha choklad i skåpen köp inte hem mer än att du äter upp det.

Ha planerade återfall då det är tillåtet att äta något onyttigt. Men bestäm redan i förväg när det ska ske och hur mycket du ska äta.

Om du gillar att småäta, ha små skålar i kylen med nyttiga snacks som kiwibitar eller jordgubbar.

Tankefälla 2: ”Jag har ont om tid och hinner vare sig träna eller laga nyttig mat”

Eva och Gunilla: Detta är ofta ett inbillat hinder. Man tror att det tar längre tid att laga nyttig mat än vad det egentligen tar.

Du kan börja ta tiden på din matlagning för att se hur långt tid det tar. Vi svenskar har i allmänhet mer tid än vad vi tror. Vi tittar ofta på tv flera timmar varje kväll. Lite av den tiden kanske vi kunde lägga på att laga mat eller röra på oss?

Det är möjligt att det tar extra tid i början, innan det har blivit en vana. När vanan är etablerad kommer den att gå av sig självt.

Tankefälla 3: ”Jag har verkligen ingen lust att gå till gymmet”

Eva och Gunilla: Du behöver inte gå till gymmet, du kan lika gärna gå i trappor eller dansa i vardagsrummet.

Om du går ut och promenerar: Ha ett mål. Gå till mataffären eller hoppa av några hållplatser för tidigt om du åker buss.

Du kan plussa ihop träningen. Att röra på sig 4x15 minuter räknas lika mycket som en timme i sträck.

Tankefälla 4: ”Jag har frossat – det är lika bra att ge upp dieten”

Eva och Gunilla: En tillfällig svacka är ingen katastrof. Nästa dag, eller nästa måltid kan du äta nyttigt igen.

Tänk ’Ok, nu hände det, vad kan jag lära mig av det?’

Tänk förebyggande. De flesta får ”återfall” när de är stressade, ledsna, oroliga eller sjuka. Ha en strategi för hur du ska tänka i de situationerna.

ARTIKELN HANDLAR OM